onsdag 6 februari 2013

Real Life - Teknisk?

Real Life hos Yohanna i Las Palmas igen och nu är det ämnet Teknik som ska avhandlas. 


När det gäller att vara teknisk skulle jag vilja säga att det handlar om något inlärt snarare än något medfött. Förr var det allmänt vedertaget att män var mer tekniska av naturen än kvinnor men nu vet vi att det med största sannolikhet inte är så. Att många män ändå är mer tekniska än kvinnor beror helt enkelt på att pojkar ofta har fått vara med sin pappa (eller någon annan) och tittat på när han skruvat med olika grejer. Sedan har pojkar i allmänhet uppmuntrats mer än flickor till att hålla på med tekniska saker. Pojkarna får alltså redan från de är små chansen att observera, experimentera och på så sätt lära sig om teknik medan flickorna får lära sig... Ja, det är en helt annan historia. Förhoppningsvis håller detta på att förändras, så att alla som är intresserade av något får chansen att lära sig mer om det oavsett vilket kön de tillhör.

Här fick jag lära mig att putsa när vi byggde ut huset.

En annan aspekt av teknik är att det är så mycket mer än det vi först tänker på. Många begränsar det till elektronik och att skruva med olika fordon. När jag undervisar i teknik, lär jag mina elever att teknik är något som förstärker eller ersätter till exempel en rörelse. Så fort du har letat upp en sten med exakt rätt egenskaper för ditt ändamål och börjar använda den, så är det teknik. Alltså är en nål och en tråd lika mycket teknik som en skruvmejsel och en skruv.


Jag skulle nog kalla mig för teknisk. Jag har alltid varit intresserad av hur saker och ting hänger ihop och mina kära föräldrar var smarta nog att uppmuntra det intresset. Exempelvis var jag en av de första i min klass på lågstadiet som byggde med tekniklego. Där lades kanske grunden för min förmåga att läsa beskrivningar och att förstå hur rörelser kan förflyttas och förändras med hjälp av kugghjul, kedjor och rep. Vi hade också en dator ganska tidigt och den var jag väldigt intresserad av att undersöka. Hur kul det nu kan vara att skriva in kommandon i DOS eller spela ett golfspel enbart genom att trycka på enter. Det var alltså före datormusens stora genombrott.

Att spackla har jag fått lära mig...

Här hemma är vi nog ungefär lika tekniska men håller oss inom lite olika områden. Jag är bäst på datorer medan gubben är bäst på fordon. Elektronik är vi nog lika bra på. När det gäller kartläsning ligger gubben eventuellt snäppet före medan jag tror att jag fixar att läsa beskrivningar och bruksanvisningar något bättre. Sonens säng, en Kura från Ikea, skruvade jag ihop alldeles själv. Lite för att jag faktiskt ville det och lite för att jag inte vill överföra på mina barn att tjejer inte gör sådant. Troligtvis får de med sig alldeles för många sådana föreställningar från resten av samhället ändå.

När jag blir "stor" ska jag lära mig att köra motorsåg

Jag är så glad att jag har hittat en gubbe som inte tar för givet att jag är oteknisk bara för att jag är tjej. Han har aldrig tvivlat på att jag skulle klara av att skruva ihop exempelvis en elkontakt, en Ikea-möbel eller installera en stereo. Fast han hade kanske sett mig göra sådana grejer innan vi blev ihop. Dessutom var jag Teknik/ Industri-konsult på Poolia under den perioden. Hans egen förklaring till varför han inte har så stereotypa föreställningar om könsroller är att han lyssnat på P3 hela sitt vuxna liv. Tack P3 säger jag då, världens bästa radiokanal!

Avslutningsvis delar jag här med mig av texten till Tekniksången. Jag hittade på den för att lära mina elever vad teknik är och för att uppmuntra dem till att använda sina tekniska kunskaper i vardagen.

Tekniksången
Teknik är något som förstärker - något som gör mig starkare
Teknik är något som ersätter - som gör jobbet i stället för mig
Teknik är smarta lösningar på problem
Teknik, det är uppfinningar - och vi ska alla bli uppfinnare!

Ha det gott!

6 kommentarer:

Yohanna i Las Palmas sa...

God afton!
Veckans sammanställning är klar:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/february/sammanstallning-av-real-life-teknisk-2.html

Tack så mycket för att du var med och förgyllde ;)

Hälsningar
Yohanna

AnneliH sa...

Vad bra skrivet och vad roligt att läsa! Själv hade jag önskat att jag hade fått lära mig mer av tekniken redan som ung.

Emilia sa...

Fin sång! T-L ställer ofta frågor om teknik och om hur allt fungerar egentligen, själv har jag aldrig funderat på sådant utan vill bara att allt ska fungera, spelar ingen roll hur ;) Men när det kommer till det musiktekniska har jag ju varit tvungen att lära mig förstås! Nu ska jag gå och packa upp min nya stickmaskin och se om jag lyckas klura ut hur den fungerar ;)

Maria i Falkenberg sa...

Tur att du fått gener från din pappa! :))

Freja sa...

Håller helt med dig om att det är inlärt! Jag hade moppe när jag var ung, men fick inte meka med den själv för min pappa, det skulle min brorsa göra (han var ett år yngre och vi köpte moppen tillsammans)med sina såriga exemfingrar. Som tur var tyckte brorsans det var lika fånigt som jag så när pappa inte var med mekade jag... Jag har oxå bytt bränslesystemet på min gamla folka och lite annat bilmek. Här hemma sköter mannen datorer och elektronik, men det mesta andra är mitt gebit, ibland med honom som handräckare... Jag bygger väggar och syr gardiner och allt där emellan...

Anna Filipendula Rudbeckia sa...

Kolossalt intressant läsning..så lika vi är du o jag när det gäller teknik..jag är oxå så pass nyfiken som du på att prova..att titta och se om jag kan lösa problemen . Om man inte skruvar av locket så kan man ju inte veta om det finns en möjlighet. Jag skruvar alltid av locket kan jag meddela.

Och precis som du skriver så är det lycka att ha hittat en man som man kan dela allt med. Vi brukar kalla oss för AB GoA för vi gör typ allt tillsammans. Vi lär av varandra på ett härligt sätt.
Min man är liksom tokbra på datorer..och har därför lärt mig..vad är jag tokbra på?

Nja..jag vet inte men nåt' har jag säkert lärt honom med :D

Så härlig syn du har på mycket..det är underhållande att läsa dig. Ha nu en trevlig helg..kanske bakar du något gott..jag tror jag ska baka lite..what..himmel jag är ju tokbra på att baka..ja du ser..alltid något..:)