torsdag 21 februari 2013

Real Life - Fortskaffningsmedel

Den här veckan handlar Real Life om fortskaffningsmedel och den varan har vi ganska gott om här på gården.


Vi har tre personbilar, en Volvo V70 bi fuel, en Volvo 245 och en liten Golf.




V70:n är min bil som jag kör till och från jobbet varje dag och till stan eller vart jag nu ska. Golfen använder gubben till jobbet i början av veckan och hem från jobbet när arbetsveckan är slut. Dagarna där emellan har ha lastbilen hemma. 245:an är en slags extrabil eller "finbil" och det är den vi drar husvagnen med.


Jag kör gasbil för att spara på miljön och lite för att spara pengar. Det är inte så värst många kronor man sparar in tyvärr men lite för plånboken gör det också. Jag har skrivit mer om att köra bil på gas i det här inlägget: Fordonsgas.

Om det är en anekdot eller inte vet jag inte men gubben tycker att jag grisar ner något utöver det vanliga i mina bilar. Jag hinner aldrig städa innan han är där och petar. Kanske beror det på att jag äter min frukost i bilen på väg till jobbet varje dag. Eller kanske för att jag emellanåt köper kaffe och något tilltugg som färdkost och sedan "glömmer" att slänga skräpet i någon papperskorg längs vägen. Troligtvis är det båda.

Min kära gubbe har en lång tradition bakom sig att måla bilar. När jag lärde känna honom körde han en blommig Saab. Bilen jag lärde mig köra i var jag själv med och målade och den såg ut så här:


Jag tog körkort 2007 och har ändå hunnit med ett antal bilar sedan dess. En bil jag gillade lite särskilt att köra var den jag hade när jag pluggade min sista termin på högskolan inne i stan. Det var en Mazda pickup och jag kände mig så där härligt "bonnig" när jag körde den. Jag tror också att folk tyckte det var lite oväntat att jag, som inte haft körkort särskilt länge (eller var det för att jag är tjej???) körde en sådan bil.

 
Ett annat fortskaffningsmedel jag nyligen lärt mig att uppskatta är mopeden. Läs mer om det här: Gripenbergsrallyt. Grannen till vänster med sin moped och jag till höger med min.


Utöver de ovan nämnda fortskaffningsmedlen finns det ytterligare två mopeder, varav en flakmoped som går på el, ett antal cyklar och två traktorer hemma hos oss. Jag har inget särskilt dröm-fortskaffningsmedel. Så länge bilen fungerar och går att köra på gas är jag nöjd.


Som ni kanske märkt har jag inte besökt er alla fina bloggvänner så ofta som förut. Jag har inte heller hunnit uppdatera bloggen så ofta som jag skulle önska. Det är en sådan period nu men jag kommer tillbaks. Var så säkra!

Ha det gott!

5 kommentarer:

Yohanna i Las Palmas sa...

God afton!
Veckans sammanställning av Real Life och fortskaffningsmedlen är klar. Sa jag föresten att MIN drömbil är en champagnefärgad Chrysler PT Cruiser Cab med beiga skinsäten. Jag har SETT den här i Las Palmas och funderar på om jag inte skulle bli lite långfingrad ;)
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/february/sammanstallning-av-real-life-fortskaffningsmedlet-2.html

Tack så mycket för att du var med.

Hälsningar
Yohanna

Ann-Mari sa...

Oj, ni har verkligen att välja på :) Jag glömde att vi har en MC, by the way - hur kunde jag det, när det är det viktigaste i mannens liv ;-)
Gillar den målade bilen och flakmoppen. Originella.
trevlig helg!
kram,Ann-Mari

Freja sa...

Jag handmålade min kära folka variant en gång i tiden, men inga blommor... Nu har vi en etanolbil och envisas att tanka etanol även när det är mer ekonomiskt att tanka bensin. Nästa gång blir det förhoppningsvis en elhybrid! Men jag är rätt sugen på en moppe för egen del, jag körde moppe som ung och gillade det skarpt!

Madelein - Mother of six sa...

Kul! :-)
Jag har inte tagit körkort ännu, skall bara typ.. Det har jag sagt i snart 23 år men skam den som ger sig. Ha en trevlig helg ni också!!

Maria i Falkenberg sa...

Min flak-moppe-färd var så kul och mysig tillsammans med gullungarna!