lördag 8 december 2012

Mera pyssel

Ja, jag känner mig faktiskt lite stolt. Det gick att sätta ihop delarna som jag ritat själv till årets pepparkaksborg.


Lite sned och vind blev den men jag kallar det för charmigt och tror att jag kommer undan med det.


Jag använde ett annat recept i år, ett som skulle lämpa sig bra för just pepparkakshus. Tidigare år har jag använt mig av receptet i Bonniers stora kokbok. Det har fungerat jättebra men jag har fått skära till kanterna eftersom den flyter ut lite i ugnen. Den här nya degen flöt inte ut alls men det gjorde att jag inte kunde jämna till bitarna särskilt mycket med kniven eftersom de skulle bli för små då. Därför blev årets borg inte lika rak i kanterna som föregående. Kanske måste jag lära mig att göra riktigt raka och fina bitar från början... I vilket fall så tycker jag bättre om smaken på pepparkakorna gjorda enligt mitt gamla recept, så vi får se vilket det blir till nästa år.

I år återstår det bara att se om jag kommer att bli bättre vän med kristyren än jag varit förut. Men det får bli en annan dag. Eller en annan vecka. Just nu vill jag bara sova. Näsan rinner och huvudet känns tungt. Tror jag hade lite feber i går med. Gick och huttrade hela kvällen och somnade samtidigt som sonen (eller kanske före) och sov hela natten. Tror jag skrapade ihop ungefär 10 timmars sömn. Ändå är jag inte pigg idag...

Ha det gott allihop och var rädda om varandra!

4 kommentarer:

Emilia sa...

Alldeles perfekt i mina ögon ;)

madelein - sexbarnsmamma sa...

WOW! Det blev riktigt häftigt!

Freja sa...

Borgen är fantastiskt fin, duktiga du!

Maria i Falkenberg sa...

Wow, så fint!