fredag 21 december 2012

Julstök

Idag har vi klätt granen och bakat snickerskakor. Jag försöker att hitta lugnet och tror att det ligger alldeles precis runt hörnet nu.

Jag brukar dra några extra gånger med slickepotten så blir det fina ränder i chokladen. Receptet har jag fått av en kompis men jag hittade det här också.


Snickerskakor
2 dl ljus sirap
1 burk jordnötssmör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokos
10 dl rice crispies
200 g choklad

Häll jordnötssmör, sirap, vaniljsocker och strösocker i en kastrull och värm ihop till en smet. Det ska inte koka. Blanda kokos och rice crispies i en skål. Blanda ner jordnötsblandningen i skålen och rör ihop allt till en jämn smet. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Smält chokladen i vattenbad och bred ut den över smeten. Låt stelna i kylen. Skär den sedan i bitar. Förvara kakorna i kylen och ta fram dem 10 min innan servering.



Snöflingorna är gjorda på pärlplattor med nabbipärlor. De går att göra i många olika mönster och det blir jättefint om man hänger dem ihop.

Jag har också testat en sak idag som jag inte provat förut men jag behöver fundera lite innan jag eventuellt lägger upp bildbevis på det. Tyvärr har vi ingen bastu, det hade varit snäppet bättre. Men jag har i alla fall provat att göra snöänglar med inte så jättemycket kläder på mig. Mycket roligt! Ni som vågar borde testa!

3 kommentarer:

Emilia sa...

Vilka fina snökristaller - undrar hur många vita pärlor vi har hemma...

madelein - sexbarnsmamma sa...

Superfint och supergott!!
Vill passa på att önska god Jul!

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Jag önskar dig en riktigt God Jul!
Kram Anette