fredag 9 november 2012

Kladdkakans dag

Ja, jag vet att kladdkakans dag redan har varit. Men denna veckan har varit aningen hektisk och när kladdkakans dag inföll hade jag inte en sekund över till att baka. Det var alltså dottern och inte jag som så gärna ville baka kladdkaka. Därför kompenserade jag henne genom att ha en egen kladdkakans dag idag och baka hennes favoritkladdkaka tillsammans i lugn och ro.


Receptet hittar du här: Kladdkaka utan ägg

Till kladdkakan åt vi apelsinskivor och  turkyoghurt smaksatt med apelsinskal. Lite friskare än grädde och man blir inte riktigt lika obehagligt mätt om man skulle "råka" äta för mycket. Dessutom finns det nästan alltid en hink yoghurt i kylen, vilket inte är fallet med vispgrädde.


Apelsinyoghurt
2 dl turkyoghurt
Rivet skal från en halv apelsin
1/2 dl florsocker

Tvätta apelsinen noga innan du river det yttersta gula på skalet. Vispa ihop allt och ställ in i kylen fram tills servering.

Trevlig helg till er alla!

6 kommentarer:

Hönan Anna sa...

Oh! Vi glömde kladdkakan!!!
Vi kör ju lchf-recept på den, men vad gott!!!
Anna

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Smarrigt!
Det var längesen jag åt kladdkaka.
Jag fick höra av en arbetskamrat att hon hade lite vhisky i sina chokladbollar, det ska jag testa.
Ha en skön helg!
Kram Anette

Freja sa...

Smart med yoghurten, jag gillar inte alls vispgrädde så det tar jag aldrig.

Anna sa...

Himmel så kul och gott på alla sätt att göra så. Vet du jag känner precis den där känslan när min lilla Lina o jag bakade..det sådana stunder som är guld i livet ...det finns nästan inget bättre...man ska ta vara på det. Apelsinsmak...mmmm..väldigt gott. Fina bilder som gör mig lite galet sugen på kladdkaka. Lördagskvällen är ljuvlig. Ha det fint.

madelein - sexbarnsmamma sa...

Vad gott det ser ut!
Visst verkar det vara en kul app. Det är fint att se gubben engagera sig i något :-)

Emilia sa...

Så gott - fräscht med yoghurt till istället!