söndag 21 oktober 2012

Höstbuffé - Lingonbiffar (och lite om kräftätning)

Lingonbiffarna har varit en återkommande favorit här hemma. Eftersom jag tycker de är riktigt höstiga med lingon, lök och vitkål fick de även en plats i höstbuffén.


Receptet kommer ursprungligen ifrån boken Sju årstider i Majas kök och går att hitta på min blogg här: Lingonbiffar.

Som jag skrev i går så var vi på kräftskiva och jag skalade och åt havskräftor för glatta livet. Visserligen kändes det nästan som att jag skulle spricka ett tag men när vi åkte hem (barnen var med så det blev ganska tidigt) så kände jag att jag inte riktigt ätit färdigt ändå... Äter man något så gott bara en gång om året måste man ju passa på liksom.

Förra årets kräftskiva fick jag ha i min ensamhet eftersom jag hade halsfluss.

Pajen som jag gjorde var tyvärr inne i ugnen för länge och blev inte så god som jag hade hoppats på. Fast det är väl mest kräftorna man vill ha på en kräftskiva ändå. Min personliga kräftätningsritual är att lägga en klick guacamole (hemgjord såklart) på en brödskiva, skala och fylla på med kräftstjärtar så det blir ett stort berg på mackan och slutligen klicka över aioli. Smaskens filibabba!

Fast jag tror att magen var nöjd med beslutet att åka hem med de trötta barnen och lämna det fortsatta ätandet åt de som stannade kvar. I dag har jag även gjort en annan sak som jag tror att min kropp uppskattar. Jag har varit och tränat i sporthallen i grannbyn. Ett styrke- och konditionspass som inte lämnar många muskler oberörda. Mycket välbehövligt! Nu tror jag faktiskt att jag är redo att möta en ny arbetsvecka och allt vad det innebär.

Ha en riktigt fin vecka allihop!

1 kommentar:

Freja sa...

Mmmm, havskräftor, de enda kräftor jag gillar...