fredag 15 juni 2012

Rabarberkräm från himlen

Eller man skulle nästan kunna tro det när man smakar på den här ljuvliga krämen. Receptet hittade jag när jag frågade internet efter recept på rabarberkräm med kardemumma.

Kika gärna in och läs originalreceptet på nLife.se. Vid en snabbtitt ser jag att där även finns andra recept jag blir sugen på att testa.

Så här gjorde jag krämen:


Rabarberkräm med vanilj och kanel
5-6 dl skalad och fint skuren rabarber
1,25 dl ekologiskt rörsocker
4 dl vatten
1/2 vaniljstång
1 kanelstång
1,5 msk potatismjöl

Skölj rabarbern (skala den om det behövs) och skär i små bitar. Lägg i en kastrull tillsammans med socker och vatten och låt koka upp. Lägg i kanelstången som den är och den halva vaniljstången uppskuren så att fröna kan komma ut i krämen. Koka i ca 5 minuter eller tills rabarbern går att vispa sönder. Blanda ut potatismjölet med lite vatten och tillsätt i krämen under omrörning. Låt koka ytterligare någon minut. Låt sedan krämen svalna något innan servering. Servera med en klick kesella vanilj toppad med stötta kardemummakärnor, eller på klassiskt vis med valfri mjölkdryck.


Såhär efter skolavslutningen känner jag mig ganska tömd på energi. Jag ansvarade för tvåornas och treornas uppträdanden och hade skrivit två sånger som de sjöng och var med och spelade till. "Jag tar min cykel ner till sjön" heter tvåornas sång och "Precis så är vårt sommarlov" heter treornas. När jag skrev dem försökte jag tänka på hur de ser på sommaren och hur jag själv tänkte om lovet när jag var i den åldern. Noter finns om någon är nyfiken på dem. Tyvärr finns de inte inspelade än.

Lite nervös var jag allt innan vi gick upp på scen men det gick fantastiskt bra för båda årskurserna. De är så duktiga mina fina elever och nu kommer jag inte att ha någon av de klasserna i musik mer. Ganska sorgligt när jag tänker efter... Men det kommer nya elever och det kommer att bli bra det med! Tills dess är det en hel sommar med lite jobb på fritids och mycket ledighet.

Ha en riktigt trevlig helg!

2 kommentarer:

Remsan sa...

Vad duktig du är som skrivit sånger till eleverna! När jag tänker vad sommar var för mig som barn så är rabarberkräm en av de sakerna. Vilka mysiga känslor som bubblar upp när man tänker på barndomens sommarlov.

Freja sa...

Så duktig du är som skriver egna låtar till dem, de måste tycka det är kanonkul! Jag snor receptet på rabarberkräm, jag behöver variera mina rabarber...