söndag 10 juni 2012

Festivalmat/ födelsedagsmat

När man fyller år får man bestämma maten. Så har det varit sedan jag var liten och så är det fortfarande i vår familj. Det här året valde jag langos. Av två anledningar faktiskt. Dels för att jag ganska nyligen vågat smaka på och upptäckt att jag gillar den här friterade delikatessen. Och dels för att langos för mig är festivalkänsla: Sommar, konserter, en massa olika sorters människor, olika sorters mat, en slags frihetskänsla...

På min födelsedag ville jag kombinera denna härliga känsla med ett lugnt firande med familjen på hemmaplan. Jag tycker vi lyckades alldeles utmärkt. Receptet fick jag av en jobbarkompis.


Langos
(ca 10-12 st stora)
50 g (1 paket) jäst
5 dl vatten
4-5 st kokta potatisar
ca 10 dl vetemjöl
1 tsk socker
1/2 msk salt
Olja att fritera i
Vitlöksolja = olja som du pressat vitlök i
 
Smula jästen i en bunke. Häll över vattnet och rör så jästen löser sig. Använd kallvatten om potatisen är nykokt och ljummet om potatisen är kall. Riv ner potatisen i bunken. Tillsätt socker och salt. Rör i mjölet tills det blir en ganska lös deg. Låt jäsa ungefär 40 minuter. Fixa under tiden med tillbehören. 
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda en stund. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Forma sedan platta rundlar med mjölade händer och låt dem jäsa i ungefär tio minuter. Fritera dem sedan i en stekpanna med höga kanter. Ungefär två minuter på varje sida. Oljan ska vara 180 grader varm. Pensla dem med vitlöksolja när de är färdiga.

Jag åt min med gravad lax, gräddfil, stenbitsrom, rödlök och gräslök. Men jag serverade massa andra grejer till: Stekta korvbitar, färska smörstekta champinjoner, rädisor, salladsblad, tomat, gurka, guacamole, jordgubbssalsa (efter recept från Remsans bistro) och crème fraiche blandat med socker och kanel. Med detta hoppades jag på att alla skulle hitta något som föll dem i smaken. Några grejer jag glömde ställa fram var lingonsylt, fetaost, oliver och riven ost.

Papptallrikar = en del av festivalkänslan

När jag tillagade langosen plattade jag till degbitarna en eller två i taget och friterade dem efterhand. Vi blev väldigt mätta och orkade inte på långa vägar äta upp allt. Därför slutade jag efter ett tag och la in degen som blev över i en bunke i kylen. På så sätt fick vi langos även dagen efter. Dessa gjorde jag lite mindre, så det fick plats två i taget i stekpannan. Den här gången hade vi lite andra tillbehör. Tyvärr var jordgubbarna slut men som väl var fanns det andra resurser i frysen. Notera att de här nog inte bör penslas med vitlöksolja!

Langos med glass, frysta bär och chokladmynta.

Antingen hade jag fått in en bra snits på friterandet, eller så var det bara så att degen mådde bra av att vila en natt i kylen. Jag tycker i vilket fall att de blev ännu godare dag två. En liten detalj som jag inte vet om den hade någon betydelse var att jag blandade ihop degen i samma bunke som jag gjort surdegsbaguetter i kvällen före, utan att diska bunken emellan. Kanske kom det lite surdegskultur med i degen som mognade över natten...

Allt som allt har jag haft ett mycket fint födelsedagsfirande med min egen familj, min underbara syster med son och bästa föräldrarna. Ingen "riktig" festival i sikte än. Bestämde mig motvilligt för att skippa Slash på Hultsfred. Men någon festival eller åtminstone en konsert eller två måste hinnas med innan sommaren är slut...

4 kommentarer:

tina sa...

:-)

Grattis på födelsedagen (i efterskott!). Jag förknippar också langos med festival, men mest på avstånd med lite oslukt och skyltar med märkliga pålägg. Men, det här ser/låter ju gott! Vågar mig nog på att testa ändå!

Freja sa...

Grattis i efterskott! Oj, så avancerat att fritera langos hemma, men det såg fantastiskt gott ut, kanske ska våga mig på det jag med....

Emilia sa...

...också jättegott! Ser redan fram emot nästa års födelsedagsmat ;)

Remsan sa...

Åh, vad coolt att göra langos själv! Det är en stor favorit på festival (även jag numera går på väldigt få...) och andra festligheter. Nu måste jag bara klura på om jag vågar ge det ett försök själv :-)