onsdag 16 maj 2012

Real Life - Fåfänga

Nu är det dags för Real Life hos Yohanna igen. Den här gången handlar det om fåfänga.

Egentligen tycker jag inte det spelar någon roll över huvud taget hur man ser ut. Vi har fått en kropp med ett visst utseende och det är den vi har att dras med. Med all respekt för de som opererar sig och mår bra av det, så är det verkligen inget för mig.

Ja, jag erkänner motvilligt att jag gick på den där Model Lab-grejen...

Sedan kan vi ju ta hand om våra kroppar på olika sätt. Det finns så att säga bra vanor och dåliga vanor som påverkar vårt utseende. Exempelvis olika slags mat och i vilken mängd, hur mycket vi rör på oss, hur vi sköter vår hygien, om vi stressar och hur vi mår i allmänhet påverkar nog mer än vi tror. En del faktorer kan vi styra själva över, andra inte.

Jag vet bara att de perioderna då jag äter nyttig (och god givetvis) mat på regelbundna tider, tränar regelbundet och mår bra i allmänhet, är också de perioder då jag känner mig som snyggast. Hyn blir finare av bra mat, de där extra centimeterna runt midjan försvinner, hållningen blir rakare, någon enstaka muskel kanske skymtar bakom underhudsfettet... och själva friskheten "lyser" på något sätt igenom. Lite som när man är kär. Har ni tänkt på att det nästan strålar om personer som är kära?

En "må bra-bild" på mig. Gissa vem jag tittar på?

Personligen är jag ganska nöjd med hur jag ser ut. Det är efter barnen som jag kanske hade velat att en del ställen hade stramat upp sig lite bättre. Samtidigt är den där slappa huden och bristningarna på magen bevis på att jag varit med om att bära två barn i min kropp. Aldrig skulle jag vilja vara utan den upplevelsen. Någonstans har jag hört ordet "graviditetstatueringar". Jag tycker det är en bra benämning på de där skavankerna.

Några av mina "graviditetstatueringar"

De enda gångerna jag blir avundsjuk är när jag ser en nybliven mamma (eller en mamma vem som helst) med platt mage. Våra kroppar hämtar sig olika, jag vet det. Och jag var inte särskilt snabb med att ta tag i min kropps återhämtning efter barnafödandet, JAG VET DET! Men när jag ser den där platta magen och vet att det legat en bebis där inne. DÅ sticker det lite i min fåfänga.

Samtidigt som jag tycker det är så otroligt charmigt att vi ser så olika ut. Alla borde få se ut precis som de gör utan att behöva känna att de borde vara annorlunda på något sätt.

Vilket leder min tankebana in på temat rakning. Kanske ska jag låta bli att gå in djupare på det, för då blir detta ett långt inlägg. Men hallå! Låt folk få göra som de vill!!!

12 kommentarer:

Yohanna i Las Palmas sa...

JÄTTEBRA!

Âterkommer med sammanställningen snart.

Hälsningar
Yohanna

madelein - mamma till sex sa...

Tack, ja det är svt debatt. Får se om jag får ordet :-)

Meadows ever Bleeding sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Emilia sa...

Fin måbrabild - och modellabgrejkort men det har du visat innan va? Sitter och funderar på hur fåfäng jag är (T brukar nämna att det inte finns en suck för honom att ta en titt i spegeln på morgonen, där står nämligen jag och T-L klistrade...) ;)

Remsan sa...

Jag är otroligt fåfäng, men skulle aldrig göra någon form av skönhetsingrepp. Det är mer på det planet att jag vill göra det bästa av situationen hela tiden. Det krävs så liten ansträngning för att se lite fräschare ut. Jag tänker inte så mycket längre på andra som är snyggare. Snarare de som är så där härligt sunda och pigga så det syns i deras ansikte och på kroppspråket. Lyckan lyser igenom en person och det är viktigare än skönhet.

Ann-Mari sa...

Jag vet inte vad Model lab är, men bilden är väldigt lyckad. Perfekt och naturlig pose och så mycket värme i ögonen - det får man inte av yttre make-overs!
Och du har så rätt om detdär med förälskade människor som strålar. Såsom också många gravida kvinnor.
Intressant och uppmuntrande läsning :-)
Kram
Ann-MarI

Yohanna i Las Palmas sa...

Sâ-där-ja. Nu ligger veckans sammanställning ute:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/may/sammanstallning-real-life-fafanga.html

Tack för att du var med denna veckan. Jag blir alltid lika glad.

Hälsningar
Yohanna

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Jag tycker mycket om att titta på din blogg, det behöver inte alltid vara inredning. Bristningar på magen brukar oftast blekna med åren. Sen har man ofta ideal som man ser i tidningar som inte överensstämmer med verkligheten.
Vilken skönhet det är på första kortet!
Kram Anette

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ja, visst ska folk få göra som de vill så länge det inte påverkar andra negativt.

Dagens skönhetsideal skapar ju tyvärr besvär för ganska många då de inte känner sig mindre värda om de inte lyckas leva upp till allt.

Folk skulle må betydligt bättre om de bara fokuserade på att leva hälsosamt :)

Freja sa...

Visst syns det att du tittar på någon du älskar, det ger ett skimmer till bilden. Sen gillar jag din tröja med ;-)

Anonym sa...

Hej! Fin din blogg har blivit nu, fast den var fin innan med ;) Såg att du skrev att man gärna får kommentera då man varit inne, så gör väl det då ;) Jonatan sitter här jämte och han kommenterade en av bilderna i det här inlägget..... Men det var inget snällt sagt, men förmodligen lite ärligt..... så enligt honom är det du och jag som har det... "tjocka magar" ;) Men det får vi väl bjuda på ;) Ha det så bra, kram Angela

Anna tassar in.. sa...

Mmmm kärlek i blicken..:)du är så fin du..