söndag 29 april 2012

Kokboksutmaningen - Exotiska frukter

Förra månaden missade jag men nu kom jag på det i sista minuten. I dag är det sista dagen om man vill vara med i kokboksutmaningen hos fika med Eleonore den här månaden. Temat är exotiska frukter.

Enligt Majas klimatpyramider är det just denna årstiden motiverat att köpa importerade frukter och grönsaker, eftersom utbudet på hemmaplan inte är så stort. Nu följer jag inte dessa pyramider slaviskt men jag brukar ha dem i åtanke när jag handlar. Nu för tiden går det att hitta ganska många kravmärkta exotiska frukter. Åtminstone banan, kiwi och apelsin tycker jag är lätta att få tag på.

Kokboken jag valde heter Variera bjudmaten med nya, läckra tillbehör och är skriven av Lena Söderström. Jag skäms nästan över att jag inte använt den tidigare. Många gånger har jag bläddrat i den och blivit inspirerad av alla härliga recept. Sedan har den tyvärr åkt in i hyllan igen.


Här kommer receptet jag valde och hur jag gjorde:


Exotisk fruktsallad
(4-6 personer)
ca 1 liter färsk skalad och skuren frukt (jag tog apelsin, banan och kiwi)
10 physalis med kronbladen borttagna
10 litchi, skalade och urkärnade (detta uteslöt jag eftersom jag inte hittade någon)
1 msk honung eller sirap (jag tog maskrossirap)
saft av 1 apelsin
ev 1 msk rom (jag tog mörk rom)

Garnering
2 passionsfrukter delade i halvor
4 physalis med kronblad

Lägg frukten i en skål eller portionera ut i glas. Blanda honungen, apelsinsaften och rommen och häll över frukten precis före servering. Garnera med passionsfrukt och physalis.

Den här desserten föll mig verkligen i smaken. Vi hade den som eftermiddagsfika idag. Gubben gillade den också men för hans del hade den funkat lika bra utan rom. 

Barnen fick vanlig fruktsallad och en annan efterrätt som vi fick ibland på mitt första jobb som fritidspedagog. OBS! Denna rätt tar någon timme eller två att göra. Å andra sidan går den att förbereda långt i förväg så det bara är att gratinera sen.


Gratinerade pannkakor med glass och choklad
(4-6 personer)
4-6 kalla stekta pannkakor
8-10 skedar god glass t.ex. gräddglass med krossad choklad
4-6 rutor hackad choklad

Skeda upp glass på pannkakorna och rulla ihop dem. Låt ligga i frysen i minst en halvtimme, gärna längre. Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut pannkakorna. Lägg dem i en ugnsfast form. Strö chokladen över. Gratinera i några minuter tills chokladen smält. Bred eventuellt ut chokladen med en smörkniv när du tagit ut pannkakorna. Servera genast! Gärna med en fruktsallad.

Som tur är blev det lite pannkakor över till oss vuxna med. De var jättegoda!

Till sist vill jag bara säga två saker:

1. Jag har idag gett mig ut och joggat årets första 5 km-runda med liv och hälsa i behåll. Inte en dag för tidigt! Måste ju ladda upp inför Vår-ruset...

2. Hoppas ni får en riktigt fin vår-vecka! Min är fullproppad med aktiviteter så det kanske dröjer några dagar innan vi hörs igen.

6 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Mmmmmm du verkar ha ett brinnande intresse av finmat..det gillar jag..att dekorera att äta med ögonen roar mig kolossalt..

Aha..så pass 5 km..bra jobbat..jag börjar repa mig och är snart ifatt..akta dig :)

Eleonore- Kokboksutmaningen! sa...

ÅH det såg inte lite gott ut du! Väldigt gott och fräscht, är så kul med alla tolkningar av exotiska frukter :D Tack för ett fint bidrag!!

jessica sa...

skönt att höra att jag inte var ensam om "sista minuten" ;)
Ser jättegott ut!!
Vad är "klimatpyramid"?? Ngt du har lust att dela med dej av??

Eleonore- Kokboksutmaningen sa...

Bananerna såg ju inte lite goda ut heller, såna är ju perfekta till efterrätt när man grillat :D
Ja visst gör det mycket för en fruktsallad med en marinad eller sås!

Emilia sa...

Oj vad gott det verkar!

Remsan sa...

Jag brukar också marinera frukt i rom för att äta antingen kall eller varm. Gottit!
Pannkakorna måste jag testa! Perfekt när det blir pannkakor över.
Jag ska också springa Vårruset! Jag och mina kollegor ska åka till Halmstad i år, så vi springer på måndag. Puh ;-)