lördag 28 april 2012

Ännu mera ogräsmat

Jag tror jag har en slags hatkärlek till kirskålen som växer bland våra hallonbuskar. På sommaren när jag går förbi och ser hur den bara växer, breder ut sig och tar över trädgården mer och mer känner jag enbart hat. På våren däremot när bladen är små och späda, är det med betydligt varmare känslor jag passerar. Hjärnan börjar uppfinna nya recept där detta hemska men ack så näringsrika ogräs kan ingå.


Så var det här om kvällen när jag varit ute och gått en promenad. Väl hemma igen kunde jag inte passera utan att hämta en hink och plocka med mig en liter kirskål på vägen in. Denna gången var det receptet på tant Ann-Evys kirskålsgratäng som spökade någonstans i bakhuvudet. Läs mer om mitt möte med Ann-Evy här.

Dagen efter gjorde jag min egen variant av gratängen.


Kirskålsgratäng med pasta
(ca 3 portioner)

60 g späda kirskålsblad (60 g = 1 liter om du packat bladen något i hinken)
vatten + salt

250 g färsk fettuccine
Kirskålsvattnet
1 tsk smör och/ eller rapsolja

1 msk smör och/ eller rapsolja
2 msk mjöl
2 dl kirskålsvatten
1 dl vispgrädde
Örtsalt
Vitpeppar

1-2 dl riven ost

Skölj och rensa kirskålen väl och förväll den i saltat vatten några minuter. Häll av vattnet men spara det.
Koka pastan någon minut i kirskålsvattnet. Den ska inte bli riktigt färdig. Häll av vattnet men spara det igen. Rör ner lite fett i pastan och lägg den i en ugnsfast form. 
Hacka kirskålen och lägg den ovanpå pastan i formen.
Fräs fett och mjöl i en kastrull. Tillsätt 2 dl av det sparade vattnet, samt grädden och låt koka upp. Sjud i minst 3 minuter. Smaka av med örtsalt och vitpeppar.
Häll såsen över pasta och kirskål. Dela lite på pastan med en sked så att såsen kan rinna ner.
Toppa med riven ost. Gratinera i 225 grader varm ugn i 20-30 minuter eller tills allt är genomvarmt och osten fått fin färg.


Denna gratängen räckte till två portioner + två matlådor för oss men om ni är en familj med fyra vuxna som äter mycket skulle jag rekommendera att dubbla receptet.

Den här rätten ville inte barnen smaka på men det kanske berodde på att jag misstänkt det redan i förväg och kokat ett paket pasta utan "kladd" på till dem. Vi som åt tyckte i alla fall att det smakade riktigt gott.

När jag var ute och gick igår såg jag att nässlorna hade tagit sig igen, så vem vet, kanske kommer det ett nytt nässelrecept framöver...

Hoppas ni har en fin helg!

2 kommentarer:

Freja sa...

Jag är hopplös i trädgården så jag har fortfarande inte förstått vad kirskål är... Annars hade jag gärna provat ditt recept, fascinerande att kunna nyttja det som ses som ogräs!

Anna tassar in.. sa...

Så gott det ser ut..ja men du då kan man ju se det fina i att dessa breder ut sig så galet..fast jag är faktiskt lite vän med ogräset now a days..trädgården ska vara en glädje och allt som för grönt är ju härligt..vad gör det vad det är för sort egentligen.

En god gratäng smakar ju mera..