fredag 23 mars 2012

Linssoppa med färskost

Det här receptet hittade jag på tasteline. En soppa med titeln "Mumsiga linssoppan" var jag bara tvungen att prova. I originalreceptet kryddas den med kummin men jag hade inte det hemma. I stället testade jag med fänkål och tyckte det blev riktigt bra. När jag sedan provsmakade tyckte jag den behövde något krämigt och kom att tänka på att jag hade ett family pack med färskost i kylen. Det var precis den krämigheten jag var ute efter!


Linssoppa med färskost
(ca 6 portioner eller 10-15 förrättsportioner)
1 stor purjolök, hackad
5 st normalstora potatisar, tärnade
2 msk rapsolja
1 1/2 l vatten
3 st vegetabiliska fond "du chef" (eller buljongtärningar)
2 dl röda linser
1/2-1 msk vitvinsvinäger
1 msk flytande honung
1 krm malen fänkål
svartpeppar
ev. salt

Fräs purjolök och potatis i oljan i kastrullen du tänker koka soppan i. Purjon ska bli mjuk och glansig men inte få färg. Rör med den träslev eller stekspade så potatisen inte fastnar. Skölj linserna och plocka bort eventuella småstenar. Tillsätt vatten, fond och linser i kastrullen. Låt koka i ungefär 20 minuter. Känn med en sticka om potatisen är färdig. Mixa soppan slät direkt i kastrullen med en stavmixer. Smaka av med vinäger, honung, fänkål, svartpeppar och salt om det behövs. Servera soppan med en klick färskost, lite finklippt gräslök eller persilja och en skiva surdegsbröd eller knäckebröd med smör och ost.

Jag gillade soppan, sonen gillade den men inte dottern. Sonen tyckte dock att jag kunde haft makaroner i, så hade den blivit ännu godare. Jag tror han saknade något att tugga på.

Idag har vi fikat i trädgården för första gången i år. Underbart, säger jag bara. T-shirt räckte, annars blev det för varmt. Hoppas vi får mer av det fina vädret till helgen!

2 kommentarer:

madelein - mamma till sex sa...

Vad duktiga barn du har som vågar smaka i varje fall :-)
Mina vågar när de är små men när de blir större försvinner mer och mer mod. Det har iofs börjat komma tillbaka lite nu för några av dem ;)

Remsan sa...

Linssoppa borde jag testa. Köpt hem en massa olika linser, men kan inte skryta med att jag använt dem en massa. Kom gärna med andra tips.