fredag 30 mars 2012

Det spirar!

Äntligen har de tittat fram. De första små nässlorna. I år var jag ute i god tid så jag fick de riktigt små och späda. De som nästan är lila i färgen. Det var inte svårt att få ihop en liter nässlor i vår trädgård. 


Visst tog det en stund att plocka men jag tänkte bara på att nu börjar det. Snart kommer det ploppa upp växter lite här och var och det kommer finnas massor av saker i trädgården att göra goda maträtter, bakverk och drycker av. En ny klimatpyramid har tagit vid efter Vinterförrådet: Det spirar!


I år gjorde jag en lite matigare soppa än förra året. För att få en lite tjockare konsistens utan att behöva reda soppan med mjöl, provade jag att lägga till potatis och palsternacka, samt öka på grädden och osten. Resultatet blev en mycket god och mättande soppa. Förmodligen med en hel massa extra kalorier på köpet men som sagt, gott var det!


Matig nässelsoppa med ost och gräslök
(2-3 portioner)
  1 liter nyplockade nässlor (eller ca 2 dl förvällda)
1 liten gul lök, finhackad
2 potatisar
1 palsternacka
Smör och/ eller rapsolja
5 dl vatten
1 dl vispgrädde
1 vegetabilisk fond du chef(eller annan grönsaksbuljong)
1 dl riven ost med mycket smak
1 litet knippe gräslök, finhackad
Vitpeppar
ev. salt

Till servering:
3-5 st kokta ägg, skurna i halvor
Gräslök till garnering
Nybakat bikarbonatbröd

Skala potatis och palsternacka och skär dem i mindre bitar. Fräs dem tillsammans med löken i fettet i en kastrull. Tillsätt vatten, grädde och buljong, låt koka upp och koka sedan i ca 10 minuter, tills potatisen och palsternackan nästan är färdigkokta. 
Här någonstans kanske du ska börja koka äggen (jag glömmer alltid det och får göra det i sista sekunden).
Skölj nässlorna väl och tillsätt dem sedan i soppan. Sjud ett par minuter. Kör sedan med mixerstav till önskad konsistens och utseende. Tillsätt ost och gräslök och låt sjuda tills all ost har smält. Smaka av med vitpeppar och salt om det behövs. Häll upp i tallrikar och ät med ägghalvor och ett gott bröd. Garnera med gräslök.


I år fick sonen ingen korv till soppan men han åt den ändå. Fast precis som med linssoppan efterlyste han makaroner att ha i den. Ägg dög tydligen inte idag.Brödet däremot, gillade han. Dottern smakade på allt men åt bara ägg och knäckebröd.

Recept på förra årets nässelsoppa hittar du här.

Receptet på bikarbonatbrödet hittade jag på bloggen smakrik. Jag använde de ingredienser jag hade hemma och då blev det så här:



Bikarbonatbröd
3 dl rågmjöl
3-4 dl vetemjöl
3 dl fiberhavregryn
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
knappt 1/2 dl brödsirap
turkisk yoghurt och a-fil, sammanlagt 4 dl

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt yoghurten och sirap och rör ihop till en deg. Precis som Izza på smakrik, fick jag ta upp degen och knåda ihop den snabbt med händerna, då den var lite för tjock för att röra ihop enbart med trägaffel. Lägg degen i en avlång bakform och grädda den i 200 grader i 45-60 min.

Nu önskar jag er alla en riktigt trevlig helg!

3 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag är grymt imponerad över att ni tar er tid att nyttja sånt som andra kanske bara skulle trimmat bort!

Jag har mycket att lära! :P

Sv: Helgens träning kommer nog att gå bra eftersom vi inte fått någon nederbörd alls - det är bara väldigt kalla och ogästvänliga vindar här hemma!

madelein - mamma till sex sa...

Åh nej, har ni snö? Här blåser det och är isande kallt men tack och lov ingen snö. Vi får se vart det bär hän, det är sol nu men det kan ju ändras. Hoppas du får en fin lördag!

Anna tassar in.. sa...

Du är så makalöst hälsosam, men så lyser det om dig oxå..det har jag sett..friskheten själv..man blir vad man äter..så heter det ju.