lördag 18 februari 2012

Kokboksutmaningen - pajer

Detta är mitt bidrag till kokboksutmaningen, som jag hittat på bloggen Fika med Eleonore. Februari månads tema är pajer. Tanken med utmaningen är att vi ska börja använda våra kokböcker som ofta bara står där i hyllorna och samlar damm. Mycket bra idé tycker jag.

Receptet jag valde kommer från en kokbok jag köpte när sonen låg i magen, det vill säga för ungefär 6 år sedan. Detta är första gången jag lagar något ur den. Skandal kan man tycka, för boken innehåller en massa spännande recept med fina bilder och i stort sett allt verkar gott.


Boken heter Vegetariskt och är utgiven på Bra Böckers förlag. När jag letade recept försökte jag utgå ifrån klimatpyramiderna i boken Sju årstider i Majas kök. Jag följer dem inte slaviskt men brukar ha boken uppslagen i köket på den sidan som är aktuell. Nu är det pyramiden Vinterförrådet som gäller (plus året-om-pyramiden). Receptet jag fastnade för innehöll ganska mycket "godkända" råvaror och så ändrade jag om lite i det så det blev ännu mer klimatanpassat. Så här gjorde jag:


Miniquiche med rödbetsblad/ mangold, fetaost och rödbetor
(4 portioner)
6 dl lantbrödsmjöl av fyra sädesslag
salt
2 msk vetesurdeg
2 dl ljummet vatten
1 msk smör och 
1 msk rapsolja till pajformarna
400 g rödbetsblad, mangold eller bladspenat
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk rapsolja att steka i
1 msk solrosfröpesto (se recept nedan)
örtsalt, svartpeppar
2 små eller 1 normalstor rödbeta
150 g fetaost
solrosfrön, basilikablad och mangoldblad till garnering

Arbeta samman mjöl, surdeg och vatten till en smidig deg. Tillsätt sedan saltet och arbeta in det i degen. Täck över och låt jäsa 30 minuter.
Knåda degen en stund. Dra ut den och vik ihop några gånger. Täck över igen och låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Värm ugnen till 200 grader. Smält smöret och blanda det med oljan. Smörj två muffinsplåtar med plats för 12 formar/ plåt. Knåda degen en stund och dela den sedan i 24 delar. Rulla bitarna till bollar, platta med fingrarna och tryck sedan ut i muffinsformarna. Täck över plåtarna och låt jäsa i 15 minuter.
Ansa och skölj mangold och rödbetsblad. Lägg dem på en skärbräda och skär med en vass kniv genom högen några gånger. Fräs finhackad lök och pressad vitlök mjuk i oljan. Tillsätt bladen och fräs i 5 minuter till. Smaka av med pesto, örtsalt och svartpeppar.
Skala och skiva rödbetorna mycket tunt. Fördela fräset från stekpannan i pajskalen och lägg på rödbetsskivor. Smula över osten, salta och peppra.
Sätt in i ugnen i 15-20 minuter eller tills pajskalen och osten fått fin färg. Garnera med rostade solrosfrön, basilikablad och färska mangoldblad. Servera med extra pesto och en sallad med säsongens grönsaker.

Mina rödbetsblad från frysen på toppen av mangoldberget.

Jag trodde jag hade rödbetsblad så det skulle räcka i frysen men fick köpa till rätt så mycket mangold. Så just den ingrediensen kanske inte var den bästa utifrån klimatpyramiderna. Jag gjorde också några pajer med tomat i. Lite sämre för klimatet än rödbetor den här årstiden men jag köpte i alla fall ekologiska och det blev väldigt gott.


Även basilika i kruka bör man undvika att inhandla på vintern, då de drivs upp i uppvärmda växthus. Men jag köpte även där en som var ekologiskt odlad. Annars kan man göra sin pesto på andra blad än basilika men jag är svag för just den örtkryddan. Fortfarande undrar jag om man kan göra pesto på fryst basilika. Det borde gå men jag har inte provat än. Någon som vet?


Solrosfröpesto
50 g skalade naturella solrosfrö
1 kruka basilika (ekologisk)
1 vitlöksklyfta
50 g Castello Reserve Herrgård (eller annan smakrik ost)
1 dl raps- eller solrosolja
örtsalt, nymalen svartpeppar

Rosta solrosfröna i en torr stekpanna. Kör sedan allt med stavmixer till önskad konsistens. Smaka av med örtsalt och nymalen svartpeppar.

Grundreceptet till peston hittade jag på tasteline. Spara det som inte går åt i en ren burk i kylen. Då håller den sig i ungefär en vecka.

Sammanfattningsvis kan man säga att de här miniquicherna nog passar bäst att göra på hösten, då man kan köpa färska frilandsodlade rödbetor, mangold, tomat och basilika. Eller kanske gå ut och plocka in direkt från trädgården, eller från kryddträdgården i köksfönstret.

Men smakade gott, det gjorde de!

1 kommentar:

Emmy sa...

Oj oj oj... Vilket gott bidrag! Jag lagade mitt idag, men har inte hunit blogga det ännu ;-)