måndag 19 december 2011

Smidig lunchmat

Här kommer ett recept som funnits i min receptpärm i flera år. En smidig lunch- eller kvällsmatsrätt. Perfekt om man har en burk keso i kylen som man inte vet vad man ska göra med. Inte helt oväntat är det ett Arla-recept från början.


Morotstoppad persiljelåda 
(4 portioner)
500 g Keso
1 dl riven ost
3 ägg
1 dl hackad persilja
1 tsk salt
1 stor morot, ca 150 g
Smör och/ eller rapsolja

Sätt ugnen på 200º. Vispa ihop keso, ost, ägg, persilja och salt. Häll blandningen i en smord ugnssäker form. Skala och skär tunna, långa skivor av moroten med en potatisskalare. Stek morotsskivorna några minuter. Täck smeten med skivorna. Grädda i mitten av ugnen 25-30 minuter.

Variera gärna med olika örtkryddor. Basilika och gräslök är gott att ha i. Ofta gör jag bara halva satsen eftersom jag sällan har en hel burk keso över. Servera med en macka eller knäckebröd och olika grönsaker.


Jag känner faktiskt inte av någon julstress men är i stället så trött att jag bara längtar efter att få lägga mig hela dagen. Snart får jag äntligen göra det. Kanske ska bädda ner mig i soffan en stund först...

Hur har ni det såhär några dagar före jul?

4 kommentarer:

LaLuna sa...

Det lät himla gott. Snodde receptet:)

[lisabjernhagen] sa...

Det där lät ju riktigt gott hörrdudu!

Jag driver en alternativ blogg som fokuserar på alternativ musik och klädstil. En av Sveriges största inom området. Jo jag sjunger i ett metalband också. Dessutom har jag knallila hår. Jag lovar att jag bryter av i ditt vanliga bloggklickande! Ägna en sekund, you won't regret. :)

elfina sa...

det va synd, va sugen på att kika på alla renoveringbilder men flickr.com`s felmeddelande kommer upp. så att du vet=)

Mårtenssons kök sa...

Så gott det låter, måste ju funka fint till lite bacon (för de av oss som äter sånt då...) Behövs lite grönsakstips nu när det inte är så kul i just den disken.