lördag 17 december 2011

Smakar som pannkaka

Hurra! Jag har hittat en ny rätt man kan göra på överbliven gröt! Sonen visade mig med stor entusiasm för ett tag sedan på "Bolibompa-näbben" (som han kallar det) att man kunde steka gröt. Lite förvånande att han var så entusiastisk eftersom han inte ens kan känna lukten av gröt utan att klökas.

När jag hade lite gröt över från frukosten här om dagen och ingen idé till middagsmat provade jag detta. Jag kallade det för pannkaksbiffar så att sonen skulle våga smaka. Inte ens Bolibompa-Isabel skulle kunna få honom att smaka på gröt om han hade den minsta misstanke om att det skulle vara just gröt.


Pannkaksbiffar/ stekt gröt
Avsvalnad havregrynsgröt
Ströbröd
Sylt eller frukt och bär

Forma små eller stora biffar av gröten med en sked eller med händerna. Det är väldigt kladdigt. Vänd sedan biffarna i ströbröd och stek dem på båda sidor i smör och/ eller rapsolja tills de är genomvarma och har fått fin färg. Servera med frukt- och bärsallad eller sylt.


Biffarna smakade faktiskt pannkaka! Både sonen, dottern och jag gillade dem (gubben var inte hemma). Jag gjorde mina biffar ganska tunna och serverade dem med lingonsylt.

Se hur Isabel steker gröt här.

Andra recept på överbliven gröt:
Grötbullar på havregrynsgröt
Äppel- och blåbärskaka på mannagrynsgröt

Uppdatering 2012-02-16: Det går utmärkt att göra likadant med mannagrynsgröt. Om möjligt blir det ännu godare.

Nu fortsätter julstöket här hemma. Känns som att det aldrig tar slut...

Hoppas ni har en fin helg!



4 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Finns en skånsk grötvisa om "havragröd" faktiskt, där man sjunger just om att steka den:)
Prova att steka även Mannagrynsgröt, det blir riktigt gott det också.

Ha en fortsatt fin helg

Barnens Hjältar sa...

Smart! Skall testa det vid tillfälle! Ha en fortsatt fin kväll!

Emilia sa...

Spännande! Men då ska man ju förstås göra gröten först...;)

Helenas Hem -snart mamma till 5 sa...

Lät ju väldigt smart! :) fast det blir ju inte av att jag gör gröten så ofta kanske...
Kram