onsdag 21 december 2011

Sill och välgörenhet

Vanligtvis lägger jag in två sorters sill till jul: "Vanlig" inlagd sill med lök och morot och senapssill. Recepten på de sorterna hittar du här.

I år har jag slagit på stort och gjort hela tre sorter till. Svårt att låta bli när det finns så många bloggar med så många spännande inläggningar. När det dessutom finns burkar med 5-minuterssill att köpa i affären på väg hem från jobbet, stoppar jag gärna ner några extra i kundkorgen. Alltid finns det något gott hemma att smaksätta den med.

Två av de nya sorterna sprang jag på i Mårtenssons kök. Klicka på rubrikerna för att komma till originalrecepten.


1 burk 5-minuterssill (ca 200 g avrunnen vikt)
1 pressad vitlöksklyfta
Basilikablad från ungefär en halv kruka
1/2 dl grovt hackad dill
1/2 tsk rivet citronskal
1 - 1 1/2 dl crème fraiche
1 msk hackad gräslök
salt och vitpeppar

Hacka basilikan grovt och blanda med övriga ingredienser. Kör i mixer eller med stavmixer tills det börjar få grön färg, smaka av med ev. mer kryddor. Blanda ner sillen och låt inläggningen stå kallt minst 1 dygn, gärna ett extra dygn för mer smak.

1 burk 5-minuters sill (ca 200 g avrunnen vikt)
1/4 - 1/2 röd chilifrukt (beroende på hur het du vill ha den)
1 liten röd lök
4 grovt krossade vitpepparkorn
Lag
2 msk pressad citron
1 - 2 krm rivet citronskal
2 msk flytande honung
1 dl vatten

Strimla chilifrukt och rödlök. Skär sillen i mindre bitar. Varva sill, kryddor och lök i en burk.
 Blanda samman lagen och häll ner i burken. Låt inläggningen stå i kylen minst 1 dygn innan den ska avnjutas.


I år var det riktigt roligt att lägga in sill. Speciellt när jag kom på att man kunde göra konstverk med ingredienserna...


Sedan kom jag att tänka på att det är verkligen inte alla i världen som har det så bra som vi. Jag hörde en annorlunda julsaga på radio när jag åkte hem från jobbet i går. Du kan höra den på Sveriges radios hemsida. Tankesmedjan, tisdag 20 december 2011, kl 17:05. Spola fram till 28 minuter in i programmet.

Det finns så många barn i världen som inte får några julklappar, som önskar sig helt andra saker än vad vi gör. Mat, kläder, någonstans att bo, att få slippa jobba 12 timmar om dagen, att slippa bli skickad tillbaks till ett land där de troligtvis kommer bli dödade... Listan kan göras lång. Jag vill inte missunna er en god jul med allt gott man kan tänka sig. Men kanske finns det något vi kan göra. Själv åker jag ingenstans men jag kan ge lite av mitt överflöd till olika organisationer som finns på plats och hjälper människor som har det svårt. Det kan vara på andra sidan jorden eller i vår hemstad. I Jönköping vet jag att det ordnas med julfirande för alla. Visserligen säger de att det inte handlar om välgörenhet men jag tror ändå det gör väl för många ensamma människor. Säkert finns detta i många olika städer. Här handlar det också om människor som har det svårt och som vi kan hjälpa med lite engagemang eller bidrag i form av mat eller pengar.

De senaste åren har jag gett bort julklappar i form av välgörenhet på nätet. Vissa personer har redan allt och önskar sig inget. Vad sägs om att ge en buffel till en familj i Indien eller en gris till en kvinna i Burkina Faso? Detta kan du handla i Läkarmissionens webaidshop. Du får ett bevis på att du betalat som du kan ge bort som julklapp. Här kommer lite andra alternativ:
Ännu fler tips finns på Bidra.nu

Nog om detta.

I morgon kommer det eventuellt ett till sillrecept. Men först måste jag provsmaka för att se om det platsar här.

Ha en fin kväll!

5 kommentarer:

Remsan sa...

Vi har också tänkt mer på andra i år. Vi har både skänkt saker och pengar.
Sill är det bästa på julbordet!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag är ju inte så mycket för matlagning och sådant pyssel - men jag hade velat prova på att leka lite med ingredienserna :P

SV: Ja, sådana visa ord måste pryda hemmets väggar!

Yohanna i Las Palmas sa...

Vad duktig du var med all sill. Det har jag ALDRIG provat på. Kanske skulle göra det.

Ja att hjälpa i jul är en bra gåva. Undrar hur det skulle tas här där det inte är så vanligt.

Hälsningar
Yohanna

Barnens Hjältar sa...

Sill gör jag inte själv men däremot inlagd strömming. I år är det dock dåligt med strömming där vi handlar så vi får se om det blir någon. Vi steker dubbel ströbrödspanerad strömming och lägger i ättikslag med rödlök. Himla gott det

Mårtenssons kök sa...

Så kul att du provat några av våra förslag och så fint mönster du fick till:)
Bra förslag att ge till andra i "andras" presenter, riktigt fint. Vi brukar sända en extra gåva till våra fadderbarn som vi har genom SOSbarnbyar, både till jul och vid andra tillfällen. Sen blir det lite andra som också får en extragåva.