tisdag 29 november 2011

Vegetarisk lasagne utan aubergine

När jag var på bröllop tidigare i höstas ingick det en fantastiskt god vegetarisk lasagne i buffén (som för övrigt var den godaste bröllopsbuffé jag ätit). Bröllopsfesten var också en av de roligaste jag varit med om men det hör kanske inte hit egentligen. Det jag skulle komma till var att jag försökt återskapa den där lasagnen ett tag nu men aldrig lyckats riktigt.

Fast i alla mina försök har jag nu i alla fall lyckats göra en vegetarisk lasagne som jag är riktigt nöjd med. Inte likadan som den på bröllopet men ändå riktigt, riktigt god. Inspirationen fick jag från det här receptet men jag skippade auberginen eftersom jag inte tyckte den var särskilt god alls.


Snygg var den visserligen men när jag smakade på de stekta skivorna kunde jag inte riktigt med att förstöra min lasagne med dem. I stället tog jag upp en påse quornfärs från frysen och så blev det så här:


Vegetarisk lasagne med quornfärs
(2-4 portioner)
Ca 300 g färska lasagneplattor

300 g quornfärs
Smör, rapsolja (snåla inte!)
Svartpeppar, chilipulver, grillkrydda

2 dl riven ost med mycket smak, 

Tomat- och basilikasås
Ca 400 g krossade tomater (1 burk)
2 msk tomatpuré
En liten skvätt balsamvinäger
Salt, svartpeppar
Ev. en nypa socker
Några kvistar färsk basilika

Béchamelsås
100 g smör
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
Salt, svartpeppar

Tomatsåsen:
Häll tomaterna och purén i en kastrull och koka upp. Låt småputtra en stund och smaka av med vinäger, salt, peppar och eventuellt lite socker. Strimla slutligen ner basilikabladen i såsen.

Béchamelsåsen:
Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet och häll på mjölken. Vispa hela tiden, tills såsen tjocknar. Smaka av med salt och peppar. Späd med mjölk om såsen känns för tjock.

Quornfärsen:
Bryn färsen i smör och olja. Smaka av med valfria kryddor.


Själva lasagnen:
Sätt ugnen på 200 grader. Bred lite béchamelsås i botten på en ugnsfast form. Lägg på lasagneplattor. Quornfärs på det, sedan tomatsås, béchamelsås och ett nytt lager lasagneplattor. Varva detta tills ingredienserna tar slut. Avsluta med plattor, béchamelsås och riven ost på toppen. Gratinera i ca 20 minuter, eller tills osten på toppen fått fin färg och lasagneplattorna är färdiga. Servera med en god sallad. T.ex. pizzasallad, som är min favorit.


Pizzasallad
Hyvla vitkål med osthyvel ner i en skål eller bunke. (Jag brukar använda turkyoughurthinkarna) Blanda lika delar rapsolja och äppelcidervinäger i en annan skål. Krydda med citronpeppar, basilika, oregano och dragon. Ta i lite flytande honung om du vill ha en aning sötma i salladen. Häll sedan blandningen över vitkålen, blanda runt ordentligt och låt gärna stå och dra en stund före servering. Salladen håller sig flera dagar i kylen.

När jag tänker efter så är faktiskt denna rätten helt lökfri. Vad säger du om det syrran!? :)

Ha en fin kväll alla fina läsare!


1 kommentar:

Unknown sa...

Mums! Det ser jättegott ut!
Skulle kanske laga mig det.
Jag har dock precis börjat med LCHF så det kan bli svårt med lasagneplattorna :).