torsdag 20 oktober 2011

Stekta gröna tomater

I mitten av september tog vi in alla tomater från växthuset. Jag skrev om hur vi lagrade dem här och lovade att berätta hur det gick.


Nu har det gått ungefär en månad och i förra veckan åt vi upp de sista tomaterna. De mognade faktiskt där i källaren invirade i tidningspapper. Bara några dagar efter jag lagt ner dem kunde vi plocka upp de första mogna tomaterna. Det var först förra veckan som jag tyckte några började bli lite skrynkliga i skalet. Då tog jag upp de som fanns kvar och gjorde stekta gröna tomater till kvällsmat.


Jag vet egentligen inte hur den här rätten ska tillagas.Någon gång såg jag ett recept i tidningen Amelia Mat, men jag minns inte riktigt hur det var nu. Så här brukar jag göra i alla fall och det brukar bli riktigt gott:


Stekta gröna tomater
Ett gäng gröna tomater
Sweet chili sauce
En del ströbröd
En halv del fint riven ost, gärna med lite smak på
Smör att steka i

Skiva tomaterna. Doppa dem i sweet chili sauce. Vänd dem sedan i en blandning av ströbröd och ost. Stek dem i smör tills de fått fin färg. Var lite försiktig när du vänder dem så paneringen inte trillar av.

Servera som tillbehör. Eller som vi gjorde i år: Som huvudperson tillsammans med höstens första potatismos, rivna morötter och pizzasallad. Eller varför inte som en del i en höstbuffé?! Har du inte sweet chilisauce hemma funkar det med en blandning av ketchup, pressad vitlök, flytande honung och chilipulver. Jag provade det en gång och det blev gott det också.

Nu tänkte jag skriva att jag hoppas ni alla får en riktigt trevlig helg. Fast jag kom på att det kanske är en dag för tidigt. Men min helg börjar ju i morgon och jag är trött som om det vore fredagskväll. Annars är intentionen för kvällen att köra ett träningspass med gymboll och hantlar (med Blossom på dvd som instruktör). Sedan tänkte jag snabbt åtgärda alla förlorade kalorier genom att fika på något framför tv:n. Vi får väl se hur det blir med de sakerna. Blir det inte det första så blir det i alla fall det andra...

Vad ska ni göra i kväll?

4 kommentarer:

Angela sa...

Jag har precis tränat ;) 41 min på cykeln blev det, svettigt värre! Men så skönt efteråt :)
Och snart blir det dusch o sen blir det nog direkt i säng. Men ska väcka mannen och den store sonen först, de hade somnat gott i soffan. (13-åringen alltså)
Kram kram!

Barnens Hjältar sa...

Tack för tipset, jag skall faktiskt kolla Saronkyrkan, det var evigheter sen jag var där :-)

nurseblog sa...

Vad gott det låter! Tänker testa, om jag får tag på lite gröna tomater..

Ha en jättefin helg!

Nanna sa...

Vad trevligt att jag inte blir av med dig ;) Du är en av mina favoritläsare för du kommenterar alltid så trevligt!

Att du inte tecknat på länge behöver inte vara något hinder, så var det ju för mig med. Men så ska man ju vilja göra det också och det kanske helt enkelt inte intresserar alla. Du är ju kreativ så det räcker och blir över med allt bakande och matlagande och bloggandet och allt annat :)