fredag 21 oktober 2011

Frost

I dag fick jag sovmorgon. Halv nio vaknade jag och gick ner för att fixa med frukosten. Eftersom jag äter frukost i bilen när jag jobbar, tycker jag det är lite extra mysigt att sitta vid bordet och äta länge när jag är ledig. Så även idag. Visserligen blev det ingen lyxfrukost denna gången. Men en kopp te och en rostad surdegsbrödskiva med ost och tomat, kändes lyxigt i jämförelse med gårdagens knäckebröd och vatten.


När jag efter min långfrukost sedan gick ut med soppåsen vid halv elvatiden såg jag att det fortfarande var frost ute. Vintern närmar sig. Det blir till att plocka fram vinterjackan och byta till vinterdäck på bilen den här helgen.


Vi har förresten planterat två äppelträd och ett körsbärsträd i höst. Vi valde sorterna Oraine (som ger frukt på hösten) och Åkerö (som ger frukt på vintern) eftersom de sorterna pollinerar varandra. Körsbärssorten vi valde var Skuggmorell. Den är självfertil och jag valde just skuggmorell för att det fanns ett sådant träd i min barndoms trädgård. Tanken är att det ska bli en rad med fruktträd och att björkarna och de gamla äppelträden så småningom ska tas ner. Men som vanligt skyndar vi långsamt. Nästa år kanske vi fyller på med päron- och plommonträd. Än så länge hoppas vi bara på att de här träden överlever vintern.


Slutligen en bild på höstljungen jag köpte till de hängande utekrukorna på verandan i år.


För den som undrar om jag tränade igår kväll så kan jag meddela att det blev 50 minuters träning med gymboll och hantlar. Sedan blev det en ProViva Active och en skål med chips framför tv:n.

Ha nu en trevlig helg!

5 kommentarer:

Emilia sa...

Härliga bilder! Efter de två senaste inläggen undrar jag när jag får ta del av dina desserter och mat live ;)

Anna Dahlström sa...

Åh vad det ser underbart ut! Jag gick runt på parkeringen på Ica maxi idag och hade julkänslor... :)) Jörgen tyckte det var lite väl tidigt... men det är sååå härligt när man känner att man njuter av livet! Det ser ut som att du gjorde det imorse! :) Kram

Yohanna i Las Palmas sa...

Javisst är det härligt med helgfrukost....om ungarna sköter sig ;)

Tack för de fina orden om mitt inlägg om viktfredagen och kropsstylingen. De värmde.

Hälsningar
Yohanna

evi sa...

ska vi följa varandra med bloglovin? :)

Mårtenssons kök sa...

Så fint det ser ut med frosten, här är det än så länge mest regn och blåst...