söndag 28 augusti 2011

Spenat- och rödbetsbladsstuvning kryddad med morotsblast

Här kommer en variant av den klassiska stuvade spenaten. Dagen jag gjorde den hade jag egentligen bara tänkt göra vanlig stuvad spenat. Men när jag gick ut i landet för att ta upp potatis fick jag syn på de fina rödbetsbladen. Jag drog mig till minnes att någon sagt att de går att använda som mangold. Rödbetorna var fortfarande för små för att användas, så jag gallrade lite och tog tillvara på bladen. Morotsblast hade jag länge tänkt att jag skulle prova i någon maträtt. Tänkt och gjort. Här kommer receptet:


Spenat- och rödbetsbladsstuvning kryddad med morotsblast
(4 port)
En näve färsk (eller fryst) bladspenat
En näve färska rödbetsblad
1 msk finhackad morotsblast
2 msk smör
4 msk vetemjöl
6 dl vätska (valfri blandning av grädde, mjölk, sojamjölk, havredryck och/ eller vatten)
1 tsk grönsaksbuljongpulver
örtsalt, vitpeppar

Smält smöret i en kastrull. Rör i mjölet. Häll i vätskan. Rör om tills det börjar koka. Koka på låg värme i 3 minuter. Rör i buljongpulver. Hacka de väl sköljda och avrunna rödbetsbladen och bladspenaten. Rör i dem tillsammans med den finhackade morotsblasten. Smaka av med örtsalt och vitpeppar. 


Stuvningen fick en härligt rosa färg av rödbetsbladen och en lite kryddig smak från morotsblasten. Annars var smaken inte så olik vanlig spenatstuvning. Servera den till kokt potatis, råa nyplockade morötter och kanske några rödbetsblad som sallad. Vi hade korv till men det går ju lika bra med exempelvis en vegetarisk biff eller panerad fisk.


Till er som vill ha fler tips på vad man kan göra med morotsblast: Spana in kommentarerna till detta inlägget på Pickipicki.

Sen har jag ett tips till alla er som inte gillar bara vanligt vatten till maten. Att dricka juice jämt och ständigt kostar pengar men framförallt kostar det för miljön. Ett paket juice som man blandar själv till en liter, är framställd av 2 kg apelsiner. För att inte tala om allt vatten på flaska som vi köper. Vi har ju vatten i kranen som går alldeles utmärkt att dricka! Skaffa en soda streamer om du vill ha bubblor och smaksätt vattnet själv!


Vi har börjat med att skiva en citron och ha en kanna citronvatten (utan bubblor) i kylen. När vattnet är slut är det bara att fylla på nytt från kranen. Citronskivorna håller sig fräscha åtminstone en vecka i kannan i kylen. Sen går det ju att smaksätta vattnet med allt möjligt. Ännu mer miljövänligt blir det om man använder sådant som växer i Sverige: Hallon, blåbär, vinbär, björnbär, äpple, päron, citronmeliss, mynta...


8 kommentarer:

Emelie sa...

Åh tack för tipset! såg gott ut ska nog testa nångång :)

Barnens Hjältar sa...

Det är ju ganska fantastiskt ändå att man kan använda HELA grönsaken :-)
Ser gott ut, mina morötter blev inget av i år, tror jag haft för dålig jord. Ha en fin start på veckan nu!

Maria i Falkenberg sa...

Det låter spännande med den där stuvningen. I går bakade jag bagels och det tog hela förmiddagen. Pappa undrade varför man skulle stoppa dem i sjudande vatten först. Jag vet det inte, gör du?
Kantareller - mums! Lyckostar!

Remsan sa...

Åh, det var länge sedan vi åt stuvad spenat. Lowe sa att han var sugen på stekt panerad fisk så det får det nog bli någon dag. Och då med spenat till. Så fint rosatonad din blev.

Anonym sa...

Du är så himla bra!!!!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ah, så även blasten går att nyttja? :)

Sv: Jo, lite får man allt fuska - men man ska inte utgå från att det är ok :)

Barnens Hjältar sa...

Tack, kul att du gillar inlägget, det är ju så att ett mynt har två sidor. Min är en sanning och någon annan har en helt annan :-) Ha en fin dag!

Mårtenssons kök sa...

Tänk att det finns så mycket på grönsaker och rotfrukter som man bara kastar utan att ens fundera på om man kan använda det!
Här äter vi numera stammen på både blomkål och broccoli, går hur bra som helst!