söndag 26 juni 2011

Midsommartårtor

Här kommer mina tårtor som jag gjorde till midsommarafton. Den första är en glutenfri långpannetårta som jag hittade hos En kaka i ugnen - en mycket trevlig blogg med många fina recept. Att tårtan var glutenfri funderade jag inte så mycket över förrän jag fick veta att en av gästerna var glutenintolerant. Jag valde tårtan för att den innehöll choklad och verkade riktigt god (och det var den med). Ett perfekt val av tårta med andra ord.

Jag ändrade lite i receptet. Originalreceptet hittar du här: Chokladtårta


Nötig chokladtårta med jordgubbar
(ca 16 bitar)
Botten:
150 g sötmandel
150 g cashewnötter (naturella)
3½ dl strösocker
1½ msk potatismjöl
3/4 tsk bakpulver
8 äggvitor

Chokladkräm:
8 äggulor
2 dl socker
2 dl vispgrädde
150 g mörk choklad (70 % kakao)
150 g mjukt smör

Garnering:
3 dl vispgrädde
1 l jordgubbar, delade i halvor
Ca. 5 stora rutor hackad mörk choklad
Några blad chokladmynta

Gör så här:
Botten:
Sätt ugnen på 175 grader.
Kör mandel och nötter i matberedaren eller mal dem i kvarn. Blanda med socker, potatismjöl och bakpulver.
Vispa äggvitorna till hårt skum (i en ren och torr bunke).
Vänd försiktigt ner skummet i mandelblandningen.
Bred ut smeten i en bakplåtsklädd långpanna.
Grädda i 30-35 minuter i nedre delen av ugnen.
Ta ut kakan och låt den kallna.

Chokladkräm:
Blanda äggulor, socker och grädde i en kastrull. Låt sjuda medan du rör kraftigt tills krämen tjocknar. Ta av kastrullen från plattan.
Hacka chokladen och blanda ner den och klickar av smöret i krämen.
Rör tills allt har smält till slät kräm.
Låt krämen svalna och tjockna. Rör om då och då.

Sätt ihop tårtan:
Bred chokladkrämen på den kalla mandelbottnen.
Spritsa grädden på tårtan och garnera med jordgubbar. Strö över den hackade chokladen och pynta med blad av chokladmynta. Njut!


Som vanligt glömde jag en liten detalj. Denna gången var det den hackade chokladen ovanpå tårtan som inte kom med. Men den blev god ändå och chokladmyntan blev som pricken över i för mina smaklökar.

Nästa tårta gjorde jag mest för att jag var osäker på om den första skulle räcka. Och för att jag hade ett vitt marsipanlock som bara låg och skräpade i köket. Jag använde mig delvis av receptet till bröllopstårtan jag bakade för ett tag sedan.


Midsommartårta med marsipanlock
(ca 10-12 bitar)

Tårtbotten
50-75 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
Ströbröd

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Smält matfett och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen i äggsmeten Tillsätt smör och mjölk. Rör om tills smeten är jämn och slät. Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175o C ca 40-50 minuter. Låt svalna.

Första lagret
1/2 l jordgubbar, skivade
2 dl kesella vanilj

Andra lagret - Chokladkräm
2 dl vispgrädde
1 dl kakao
1 dl florsocker

Blanda kakao och socker i en skål. Tillsätt grädden och rör tills det blir en tjock kräm.

Tredje lagret (ovanpå tårtan)
2 dl vispgrädde
Marsipanlock
Jordgubbar
Chokladmynta

Gör tårtan så här: 
Skär tårtbotten i tre delar. Bred kesella vanilj på första lagret och fördela de skivade jordgubbarna ovanpå. Bred chokladkrämen på det andra lagret. Bred vispad grädde ovanpå det tredje lagret och ner på kanterna runt hela tårtan. Lägg på marsipanlocket och forma det med fingertopparna så det blir så lite veck som möjligt. Skär rent i kanterna. Garnera med jordgubbar och chokladmynta.

Om jag gör en till sådan här tårta någon gång kommer jag prova att använda kesella vanilj med lite kakao i som chokladkräm i stället för gräddkrämen. Kesella vanilj ihop med de skivade jordgubbarna var en perfekt kombination av smaker.


Nu känner jag hur det suger i både kaffe- och fikatarmen. 
Kanske är det dags att ta en sväng med familjen till Åsens by för att åtgärda det problemet...

Ha en fin kväll!

8 kommentarer:

Emilia sa...

Åh så fina och ser ju verkligen supergoda ut! Vi åt bara glass...

Henrik Olsson sa...

Dem ser verkligen smaskens ut :)

Vi fick också tårta i helgen, men då en födelsedagstårta eftersom en av våra gäster fyllde år :)

Barnens Hjältar sa...

De ser fantastiskt goda ut. Jag tänkte att jag skulle ta ett sockeravbrott jag. Det blir lite mycket av det goda numer :P

Remsan sa...

Men jisses vilka bakverk du gör!

Barnens Hjältar sa...

Tack, kan behöva all pepp jag kan få. Imorgon tänkte vi åka ut till Hönö, bada och sola om vädret tillåter. Blir lite lättare att hålla sig undan socker då :P

Barnens Hjältar sa...

Ja du får ta igen det på semestern sen :-)
Ha en fin dag!

Enkakaiugnen - Lotta sa...

Vad fin din dekorering av chokladtårtan blev! Funderade länge på hur jag skulle få till min, men din blev snyggare och stilrenare tycker jag! Och marspiantårtan såg också väldigt god ut! Gillar de vita marspianlocken, då kan man garnera mer själv som man vill :)

Anna sa...

Fantastiskt fina tårtor! Vilken lycka för alla som fick vara med på festen!
Hälsningar från Kyrkkaffe-Anna