söndag 15 maj 2011

Granskottssirap

 "Granen är livets och dödens, glädjens och sorgens träd."


Citatet är hämtat från Mormors skafferi och farmors apotek av Ann-Evy Karlsson. Därifrån har jag även hämtat dagens recept. (Läs om hur jag kom över recepthäftet här.)


Granskottssirap
100 g färska granskott
500 g socker
5 dl vatten

Koka granskotten i vattnen i 10 minuter. Sila. Tag avkoket och sockret och koka tills blandningen blir tjock som sirap. 


Jag kokade sockerblandningen i en timme och den blev inte riktigt så tjock som sirap. I häftet föreslås det att sirapen ska serveras som smörgåspålägg eller till müsli. Gissningsvis finns det ca tusen fler användningsområden. Jag smakade några droppar och det smakade riktigt gott. Kanske kan man ha den i te, använda den till bakning eller varför inte ringla lite över gammaldags äkta vaniljglass?

De granskott jag använde är plockade i vår egen skog. Jag är lite osäker på om det är tillåtet enligt allemansrätten att plocka granskott annars.

För att bli lite mer personlig så har mitt liv lugnat ner sig en aning nu. Ser fram emot att hinna blogga lite oftare än jag gjort de senaste veckorna.

Ha en fin söndagskväll nu och hoppas veckan framöver blir bra!

7 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Bad häftigt att man kan utnyttja naturen så. Du inspirerar verkligen. Undrar jag om jag vågar testa det där :-)
Jag själv har nog alltid kallat dem för kokosrutor :-)

Henrik Olsson sa...

Granskottssirap låter faktiskt gott! Har läst att granskott är väldigt nyttiga, och går även utmärkt att koka soppa på, eller bara tugga på :)

Sv: Ja, fyrhjuling är riktigt kul att köra :) Den kommer att passa perfekt här hemma på gården :)

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Jag har också sett de ljusa granskotten nu i år men inte trodde jag att man kunde göra sirap av dem.
Det är kul med gamla recept!
Ha en fin dag!
Kram Anette

Henrik Olsson sa...

Sv: Nä, några direkta tips har jag tyvärr inte :S

Remsan sa...

Oj, vilket spännande recept! Blir till att plocka granskott. Får väl låtsas göra något annat i skogen om det nu inte skulle vara tillåtet :-)

Pennylane sa...

Det lät spännande, har aldrig hört om granskottssirap,vad använder du det till mest? Är det liknande vanlig sirap?

Fröken Fridh sa...

sv: Hahaha ja men eller hur :P

Oooh Grannskottsirap :D Det var några år sen jag först snubblade över ett recept och tänkte "shit vad spännande", men man lyckas ju glömma bort en del saker.. kul att bli påmind igen, man kanske skulle passa på att testa det nu då innan man glömmer bort de igen ;)