lördag 19 mars 2011

Grekisk sallad, tsatsiki och... Guacamole!

I kväll blir det party alternativt mys med några tjejer från häromkring. För att göra det enkelt bestämde vi oss för att köpa grillad kyckling och kanske lite potatissallad till det. Men matnörd som jag är kunde jag inte låta bli att erbjuda mig att fixa någon slags sallad till kycklingen.

Valet föll på grekisk sallad. Känns som att det var flera år sedan jag åt det sist. 10 år kanske? I alla fall så tyckte jag det kunde vara dags nu. Det är ju faktiskt väldigt gott! Jag sökte lite på nätet och hittade ett recept på Arla.se.
Jag fastnade för just det receptet eftersom det innehöll lite fler ingredienser än jag vanligtvis brukar ha med. Gurkan skippade jag eftersom jag gjorde en tsatsiki till. Det får räcka att det är gurka i den.
Tsatsiki
½ gurka
Salt
2 dl turkisk yoghurt (eller naturell yoghurt, avrunnen)
1-2 vitlöksklyftor, pressade
½ dl fint hackad persilja
Några droppar olivolja
Några droppar pressad citron
Nymalen vitpeppar

Riv gurkan grovt, lägg på en tallrik, salta och låt stå en stund. Krama sedan ur gurkan väl och lägg i en skål. Blanda med resten av ingredienserna. Tillsätt eventuellt mer salt.

Sen har jag ju tjatat sönder mina stackars vänners öron om min guacamole. Självklart måste jag slänga ihop en sådan också. Så blir det upp till bevis i kväll.

Hela kalaset kommer att äga rum på Wiredaholm Golf och Konferens. En av tjejerna driver stället tillsammans med sin man och det är ju alltid trevligt att kunna vara "hemmavid" fast ändå inte hemma hos någon, med barn som ska nattas, disk som ska diskas och liknande sysslor. 

För er som gillar att spela golf eller bara vill komma iväg på en mysig semester i vacker natur så kan jag varmt rekommendera ett besök där. Förra våren spenderade jag den första riktigt soliga och varma dagen där och det är väldigt vackert och fridfullt!

Bilden är lånad från hemsidan

Hoppas ni alla får en lördagskväll precis så som ni vill ha den!

5 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Åh det vattnas i munnen fast vi precis ätit. Grillade gjorde vi idag, det var riktigt mysigt!
Snart blir det efterrätt med :-)
Glass och Kolasås har barnen valt idag.
Ha en riktigt härlig lördag nu och hoppas era frön gror snart med :-)

Emilia sa...

Lördagsmys ;) Hopas ni hade trevligt!

Emilia sa...

Ursäkta den "snabba" stavningen ;)

Barnens Hjältar sa...

Det är faktiskt första gången vi kommer testa tygblöjor så det skall bli spännande. Har lite dålig koll på hur de skall vikas och vad som är vad men det löser väl sig när man använder dem :P

tina sa...

Jag som satt och spanade på grekisk sallad tidigare idag och funderade på om det var för mycket vinter ännu. Men nej, nu vill jag ha. Helst på en gång. :-)