torsdag 6 januari 2011

Snöpromenad och sänghimmel

Igår tog jag mig i kragen, plockade fram barnvagnen, satte dottern i den och gick en promenad. Det var verkligen inte en dag för tidigt. Hon gillar inte att vara ute i snön och jag har väl använt det lite som ursäkt för att vara inne och "lata mig". Men i vagnen trivdes hon riktigt bra.

Sonen och mannen fick sin motion på annat sätt.

Sen plockade sonen fram sin sänghimmel som han hade när han var mindre. Dottern ville ha en likadan och jag lovade att vi skulle köpa det nästa gång vi är på Ikea. Men så hittade jag den här...
 
...stommen till en sån där man ställer över maten om man äter utomhus på sommaren och inte vill ha flugor på den. Den gick sönder i somras och av någon anledning sparade jag den. Jag vet inte om det var all den friska luften från promenaden eller vad som hände, men jag fick i alla fall för mig att jag skulle använda den till en sänghimmel. Vi kan ju låtsas att jag tänkte på mitt nyårslöfte att tänka på miljön och inte konsumera för mycket i onödan.
Jag använde ett gammalt trasigt påslakan från 70-talet och jeanstyg från ett par avklippta jeans och sydde överdelen av.
Sedan hittade jag ett gammalt linne som blivit för litet för längesen. Jag har sparat det bara för att jag gillade tyget så mycket.
Det var inte det lättaste att få ihop och det tog hela kvällen och en bit in på natten... Spetsgardintyget köpte jag på Ikea för några år sedan men det har inte blivit av att jag gjort något med det.
Jag är medveten om att sänghimmeln inte är jättevacker och att jag inte är så värst duktig på att sy men dottern blev i alla fall glad när hon vaknade i morse och fick se den. Och jag hade faktiskt riktigt roligt när jag gjorde den!

Sättet att göra nya saker av gamla kallas lite finare för återbruksdesign (har jag lärt mig av min kära syster). Googla ordet så finns det massor av tips på vad man kan göra för saker av sånt man redan har hemma!

Ha en bra dag!

5 kommentarer:

Tjatmorsan sa...

Det blev ju superfint!!!! Va duktig du är!

Emilia sa...

Jättefin! T-L:s halvfärdiga ligger och skräpar i verkstaden sen i somras - nu blev jag inspirerad att göra klart! (har inte hittat legoinstruktion)

Isabel sa...

Inte jättevacker?? Det är ju just det den är! Oj oj oj, vad du är duktig på att skapa!

Ansibecki sa...

Nu blev jag jätteglad. Vad kul att ni tyckte den var fin och att ni skrev det med! Det värmer :)

martina sa...

Wow, det blev ju jättefint!! Har lovat Lea en sänghimmel nån gång, men just nu har hon en hög säng som inte är så sänghimmelsanpassad, så det får vänta. Skulle aldrig kommit på att man kan göra en själv, så tack för tipset! Tror däremot inte att den skulle bli sådär fin om jag tog mig an det projektet. Du är duktig du!