fredag 28 januari 2011

Flygande Jakob på mitt sätt

Igår var det husmorsgymnastik igen. Jag räknade inte hur många vi var men det var betydligt fler än förra gången. Förutom mig var det tre till mammor till barn som går eller gått på mina barns förskola de närmsta åren. Kul! Som vanligt på torsdagar, hade jag huvudvärk igår men den försvann till de första tonerna av vad det nu är för schlagerlåt gympan börjar med. Väl hemma var jag på strålande humör och fixade lite halvnyttigt kvällsfika till gubben och mig. Gissa vad?
Idag sov båda barnen till 07.40. Fetsovmorgon för mig med andra ord! Fortfarande på strålande humör tvättar jag maskin efter maskin med smutskläder.  Jag har ju bakat så mycket den senaste tiden så tvättberget har fått växa obehindrat i några veckor... (Tvättnötter skulle jag skriva om förresten med det får bli i ett annat inlägg. Bra, billigt och miljövänligt. Prova att googla!) 

Till middag blev det en 80-talsklassiker idag. Som vanligt har jag gjort om receptet lite.
Ansibeckis flygande Jakob (ca 4 portioner)
4 portioner kokt bulgur (ca 2 dl okokt)
½-1 grillad kyckling eller annat överblivet kycklingkött (eller quorn)
3 dl matlagnings- eller kaffegrädde
1 dl ketchup
1 msk sweet chili sauce
1 pkt bacon (eller rökt tofu)
1 dl cashewnötter, rostade och saltade

Koka bulgur enligt anvisning på förpackningen (om du inte har färdigkokt). Jag brukar ha i lite kycklingfond i vattnet för en mustigare smak. Lägg den sedan i en ugnsfast form. Fördela det urbenade kycklingköttet ovanpå. Vispa ihop grädde, ketchup och sweet chili sauce och häll över. Ställ in i ugnen i 225o i 20 minuter. Stek baconet i små bitar och låt rinna av på papper. Strö bacon och cashewnötter i formen och grädda i ytterligare ca 10 minuter. Servera med hemmagjord pizzasallad.
Jag kom på när den var färdig att det kanske ska vara banan i med. Men det blev gott ändå. Till och med barnen åt. Olika varianter på Flygande Jakob är en perfekt maträtt om  man vill ta tillvara på rester. Prova med ris, pasta, bulgur, couscous, quinoa eller nåt liknande och med vad som finns hemma av överblivet kött eller vegetariska alternativ. Bacon går att ersätta med tunna skivor kassler eller något kallskuret. Finns inte banan, prova någon annan frukt, ananas till exempel.  Finns inte cashewnötter så kanske det finns någon annan typ av nötter eller frön. Smaka på grädden innan du använder den. Även om datumet är utgånget kan den vara okej att använda. Använd ditt goda omdöme och din fantasi så sparar du pengar och gör det lilla du kan för miljön!
 Ansibeckis pizzasallad
1 litet ekologiskt vitkålshuvud
1 dl matolja t.ex. solrosolja
1 dl vitvinsvinäger
1 msk flytande honung
Citronpeppar, dragon, oregano och basilika efter behag

Strimla vitkålshuvudet. Blanda ihop vinägretten och slå den över vitkålen. Blanda i en bunke med lock och låt stå en stund och dra. Ett tips är att bara ta fram så mycket som du tror går åt i en liten skål, så håller sig salladen länge i kylen.

Ha nu en riktigt trevlig helg kära vänner och läsare!


2 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Grattis!
Du vann solhattarna ;-)

Hoppas du har en fin fredag!!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Det måste varit år och dar sen jag senast åt Flygande Jakob!

Nu blev jag hungrig!

Sv: Ja, fördelarna är många med att bo på landet! :)