fredag 10 december 2010

Pepparkaksborgen del 2

Så var det dags att ta sig an den där borgen igen. Jag trodde inte jag skulle orka ikväll eftersom jag handlat julklappar i stort sett hela dagen. Men så var jag väldigt nyfiken på att se hur det skulle gå eller om det skulle gå över huvud taget. Jag satte igång när barnen hade somnat, för jag vågade inte ta risken att börja medan de var vakna. Trötta barn, en trött mamma och smält socker känns inte som en bra kombination.

Första omgången med socker brände jag, så det var bara att börja om från början igen. Förra årets pepparkakshus limmade jag med kristyr så jag har inte direkt någon erfarenhet av sockerlim.

När jag väl hade kommit igång så gick det faktiskt väldigt bra. Mycket lättare än att limma med kristyr. Jag limmade ihop delarna var för sig först. (Det stod i beskrivningen att man skulle göra så) Och så brände jag mig givetvis på fingret. Höger pekfinger dessutom. Smält socker är väääääldigt varmt.

Här har vi borgen. Ihoplimmad och lite mer färdig än innan. I bakgrunden syns våra skitiga kakelplattor. De har visst inte blivit utsatta för någon julstädning än...

Ska vi gissa på att det dröjer en vecka till innan borgen blir färdigdekorerad med kristyr och godis?

Ha en bra kväll kära vänner och annat löst folk! Nu måste jag nog sova om jag ska orka fira världens bästa syster i morgon.

2 kommentarer:

Honk sa...

Ah! Fint! Sist jag försökte göra pepparkakshus så kom brandkåren ;)

Maria i Falkenberg sa...

Det kommer att bli en superfin borg som ni kan vara riktigt stolta över!