söndag 19 december 2010

Mera julstök och mera snö

Igår tog jag ledigt från alla måsten. Jag gick och slappade i myskläder halva dagen, åkte och firade min svägerska på eftermiddagen och sen vidare med två härliga "landet-brudar" in till stan för god mat och dryck och mycket prat på Twin City. Förrätt, huvudrätt och efterrätt lyxade vi till det med och jag kände att det var välbehövligt för själen. Kroppen hade nog klarat sig med betydligt mindre mat. Men håller man igen annars, som jag försöker göra, så har man råd att unna sig lite extra emellanåt tycker jag.

Efter att ha laddat batterierna på lördagen, en låååång sovmorgon och en sen frukost så var det bara att sätta igång med julbestyren igen. Härligt att kraften och inspirationen kommer tillbaks så snabbt bara man fått en vilodag i myskläder och med några timmars egentid i trevligt sällskap på kvällen.
Julgranen har vi tagit in och klätt. Vacker är den inte men den är i alla fall från vår egen mark.
Här blir ni också introducerade till två nya rum i vårt hus: Finrummet och gröna rummet, som skymtar utanför dörren till finrummet. Anledningen till att jag inte skrivit om dem är för att de inte är omgjorda än. Vårt finrum är ett utbygge på baksidan av huset, med tillhörande källare. Det byggdes någon gång på 70-talet av mina svärföräldrar. För att få värme till rummet krävs att man sätter igång cirkulationspumpen, vilket kräver att man eldar som en galning i vår lilla kökspanna. Därför är finrummet ofta stängt på vintern och det är därför det är ett finrum och inte ett vardagsrum.
Väggarna i finrummet är täckta med gräsliga grå-beigea vävtapeter. Denna fondväggen gillar jag men i framtiden kommer vi nog att tapetsera om allt ändå.
Mellan varje blomkruka i finrumsfönstret får en tomte stå. När rummet ska göras om kommer fönster och fönsterbrädor med all sannolikhet att målas vita.
Favorittomten spelar gitarr. Såklart.
Favoritängeln ser lite annorlunda och konstnärlig ut tycker jag. Nästan som en fe.
Julgardinerna har jag satt upp i köket och de var redan strukna. Tack kära svärmor!

Nu kanske någon undrar vad min gubbe har gjort hela dagen när jag hållit på att fixa och greja här inne.
Han har skottat snö. Och så har han varit iväg och bytt ut vår Volvo 855 mot en Volvo 245. Han har en plan, säger han. Men bara jag får köra min kära gasbil till jobbet så bekymrar jag mig inte så mycket över det.
Sen hade han köpt en julstjärna på vägen hem och nu brer han en julskinksmörgås till mig. Den planen är jag helt med på!

Ha en fortsatt fin fjärde adventskväll!

3 kommentarer:

Emilia sa...

Skönt med sovmorgon! Jag tycker att granen är fin, och gör sig bra tillsammans med fondtapeten :) Vad e det jag hör, den ska väl inte bort?!

Ansibecki sa...

Vem har sagt att framtiden är inom de närmaste tio åren? ;)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag skulle också behöva en traktor med snöblad!

Ha en fin dag!

Sv: Ja, det blev bilen till jobbet, så jag överlevde den resan!