måndag 27 december 2010

Mellandag - hemmadag

Idag har varit en riktig hemmadag. En liten stund var jag ute och gick med barnen i pulkan. Solen lyste så det glittrade i snön och jag kunde inte låta bli att ta kort på gungställningen med all snö. Bilden avslöjar också att vi har många brädor kvar att byta ut och måla på huset och att det saknas en vindskiva. Ganska skönt egentligen att det är för kallt för att syssla med sånt nu. Det är inte direkt så att det är ont om sysselsättning här hemma ändå. Jag har plockat, städat och tagit mig an det överbelamrade köket hela dagen och barnen har haft fullt upp med att leka med alla julklappar.

Gårdagens tillställning bjöd ju på ännu mer av den varan. Barnen var alldeles lyckliga över att få fira julafton en gång till och jag var lycklig över att det inte var julmat som serverades. Jättegod grönsakssoppa till förrätt, sedan fläskfilé och potatisgratäng som också smakade riktigt bra. Och så ostkaka med sylt, bär och glass till efterrätt.
Efter maten var det dags för paketutdelning till barnen och sedan blev det paketleken för de vuxna. Vi började med det förra året och det blev väldigt lyckat. I stället för att köpa massa onödiga saker till varandra så köper alla ett paket för 50 kr. De flesta vet säkert redan hur det går till men jag förklarar för den ovetande. Man slår med en tärning och den som får en sexa får ta ett paket. Man tar ifrån högen på bordet eller från någon som redan tagit ett. Har man redan ett paket får man byta ut det om man får en sexa. När högen på bordet är slut bestämmer man hur lång tid eller hur många varv till leken ska hålla på.
Jag blev riktigt nöjd med paketet jag fick till slut. En orgasmatron mini deluxe. Det är en huvudkliare och ingenting annat!
Men den julklapp jag tror jag blev gladast för i år, eller i alla fall mest överraskad av, var ifrån en av mina elever. En liten kille som jag bryr mig väldigt mycket om. Däremot trodde jag inte att jag var speciellt omtyckt av honom. Ett paket russin inslaget i en röd servett fick jag. Det värmde mitt frökenhjärta.
Men nu tänkte jag faktiskt glömma bort julen för ett tag och sikta på några sköna lediga dagar fram till nyårsafton i stället!

1 kommentar:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Du får verkligen njuta av de lediga dagarna du har!

Själv jobbar jag hela veckan (fast att jag är ledig) :)

Sv: Mörkrädd är man inte själv, men fantasin kan vara livlig :P