fredag 17 december 2010

Julstök

En del män brukar skämta om att de har kedjat fast sina kvinnor i köket. Nu tycker jag i och för sig att sådana skämt är väldigt gammaldags och inte speciellt underhållande. Men i det här huset skulle det inte direkt behövas några kedjor. Inte idag i alla fall. Det känns som att jag spenderat hela den här dagen i köket.

Det började med att jag hörde talas om skumtomtefudge på jobbet igår och bestämde mig för att prova det. Och sen kom jag bara på fler och fler grejer jag kunde göra när jag ändå skulle greja med julgodis. Allt ätbart i det här inlägget har jag gjort efter recept jag hittat på nätet. Blir någon sugen på att göra samma sak så är det bara att följa länkarna!
Skumtomtefudge var väldigt enkelt att göra men ska jag va ärlig var jag inte så värst imponerad av resultatet. Jag äter nog hellre skumtomtarna som de är.

Mintkyssar däremot, är en personlig favorit. De hade slut på pepparmyntsolja på apoteket så jag kikade in på hälsobutiken för att se om de hade någon.
Det visade sig att de hade två olika sorter att välja på. Jag blev rekommenderad att använda en olja från Japan, som enligt beskrivningen är "traditionellt använt vid tillfälliga matsmältningsbesvär med symtom som uppkördhet, väderspänning och magknip". Två droppar på en sockerbit eller i en mugg hett vatten så kanske man kan underlätta lite för magen i julhelgen!
Mintkyssar till vänster. Skumtomtefudge till höger.

Rocky road gör jag varje år till jul. Kanske det godaste julgodiset som finns. Jag gör också en variant med solrosfrön, rice crispies och dumle, så att det passar även nötallergiker och vegetarianer. Hade jag haft pumpakärnor hemma hade de också fått åka med i den satsen.
Den vegetariska och nötfria sorten till vänster och originalet till höger. Det är inte så svårt att förstå hur godiset fått sitt namn.
Sen har vi förstås snickerskakor, som också är ett måste till jul. Jag bakar förresten bara snickerskakor en gång om året.
Knäck har jag aldrig gjort förut men jag tänkte att när jag ändå är igång så kan jag lika väl göra lite sånt också. Svårt var det inte men det tog en hel timme innan den var färdigkokt.

En hel del provsmakning har det blivit under dagen och jag är inte så säker på att min mage är helt nöjd med mig. Men det har inte bara varit sötsaker jag gjort i köket.
En antal älgköttbullar har rullats och stekts också. Vi får alltid älgkött av dem som jagar på vår mark och i år bestämde vi oss för att mala ner allt till färs.

Jag sökte recept på nätet och hittade ett där man inte hade lagt till någon fläskfärs. Alla jag pratat med har sagt att man måste göra det så de inte blir torra, men jag ville testa utan. Vi åt köttbullar och biffar (jag tröttnade på att rulla) till middag idag. Barnen älskade dem och jag tyckte de var riktigt saftiga. Ett väldigt bra recept med andra ord! Jag provade förresten att spritsa ut smeten för att slippa rulla med det funkade inte alls för mig.

Som vanligt när jag skriver mina inlägg så är jag nu jättetrött och funderar på tv-soffan eller sängen. Möjligtvis är jag lite tröttare än vanligt ikväll. Det är ju inte varje dag man är fastkedjad vid spisen...

God natt kära vänner och ha en trevlig helg!

5 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Oj, så flitig du har varit! Efter julklapps-shopping idag så har jag sovit bort ett par timmar.

Ansibecki sa...

Det är inte fel att sova heller. Känns som att jag har lite av den varan att ta igen nu. Fast idag har jag inte gjort något "vettigt". Bara slappat och haft det trevligt och imorn är jag lovad sovmorgon. Blev det några fina julklappar till mej då? ;) kram

Tea sa...

"Gilla" till godiset - du spar lite till julafton och tar med va? ;)

Ansibecki sa...

Ni kan va lugna. Jag har stoppat ner massa gott i burkar som vi tar med till er! :)

Tokmoderaten sa...

Tack för "lånet" av din fantastiska bild! Hoppas att du inte blev alltför tyken innan du upptäckte min lilla fotnot...

MVH!