måndag 13 december 2010

Julskinka och Lucia

Igår kom min man hem med en 6 kilos julskinka. Vi brukar alltid ha ätit upp nästan hela skinkan när julafton kommer så han tänkte nog att i år ska den minsann räcka. Halv tio på morgonen satte jag in den i ugnen (jag var hemma och vabbade) och klockan halv sex på kvällen var den färdigkokt. Sen var det bara att skynda sig iväg till barnens luciafest på förskolan.

Sonens luciakläder hittade jag på second hand för 45 kronor sammanlagt. Billigt och bra! Den gamla prislappen var inte ens borttagen från lucialinnet.

Vi har utomhuslucia på barnens förskola och det är jättemysigt. Barnen ser ut som små michelingubbar i sina luciakläder och det är extra gott med glögg när man fryser lite om fingrarna.


Förskolepersonalen och föräldrarna turas om att ordna på vilket sätt tomten ska komma och ge godispåsar till barnen. I år var det föräldrarnas tur och då var det hästskjuts som gällde. Jag fick tyvärr inget bra kort på häst och släde tillsammans. Min kamera är inte så pålitlig när det är kallt ute.

Väl hemma från luciafesten blev det att griljera skinkan och spara spadet så pappa får doppa i grytan på julafton.  Jag sparar det i en burk i frysen tillsammans med några kryddnejlikor, några kryddpepparkorn och ett lagerblad för att få lite mer smak.

Recept på griljering: Sätt ugnen på 225o. Blanda 1 äggula, 2 msk senap och 1 msk honung. Pensla på skinkan och strö över ströbröd. Sätt in i ugnen i ca 15 minuter.

När skinkan är färdig måste jag alltid äta en skinksmörgås med senap på. Jag är jättetrött nu och inte ett dugg hungrig men jag måste helt enkelt. MUMS vad gott det är!

Hoppas ni alla haft en riktigt mysig luciakväll!

3 kommentarer:

Emilia sa...

Mysigt med utomhuslucia med tomte och häst och allt! Gick det bra - kallt?

Ansibecki sa...

Det gick jättebra med det blev lite kallt mot slutet. Och båda barnen var rädda för tomten...

Maria i Falkenberg sa...

Vi hade utomhuslusse ikväll i -8 grader. Fantastiskt tjusigt med många lyktor och ivriga barn. Tårna är dock djupfrysta - igen...