torsdag 30 december 2010

Hyacint och nyårsmeny

Min hyacint har slagit ut lagom till nyår. Kanske vaknade den till liv när jag plötsligt började bry mig om den för några dagar sedan. Jag sköljde bort jorden och satte den i en vas som jag fick en hyacint i för några år sedan. Kan det vara så att det är en hyacintvas?
Sen har jag fått veta att det kommer folk hit på nyårsafton. Jätteroligt tycker jag. Nu har jag varit ledig från jobbet några dagar och varit själv hemma med barnen. Då har det passat perfekt att fundera över menyn, plocka undan och städa lite mellan måltider, disk, tvätt, blöjbyten, lek och mys med de små. Jag bestämde mig för att det får bli italienskt i år. Så här blev menyn till slut:

Förrätt
Bruschetta med räkor, tomat och koriander
Mozarella på spett med tomat och basilika

Huvudrätt (eller buffé kanske man ska säga)
Jademarinerade kycklingspett
Potatistårta med pesto, soltorkade tomater och pinjenötter
Fusilloni (stora pastaskruvar)
Tomat- och bönsallad
Verdesås

Efterrätt
Tiramisu

Vad tror ni om det? Jag tänkte försöka mig på att baka italienskt lantbröd till förrätten. För säkerhets skull har jag köpt ett färdigt och lagt i frysen, ifall det skulle bli misslyckat. Ikväll blandade jag ihop fördegen, för jag läste i ett recept att man kunde låta den stå över natten. Har ingen aning om ifall det blir bra men så här ser den i alla fall ut.
Återkommer i morgon om hur det går med bakningen av brödet.

Ha en bra kväll!

Haha, jag gick till kylen för att hämta nåt att dricka, efter att ha skrivit färdigt det här inlägget. Jag var nog lite för snabb och tänkte inte riktigt när jag rörde ihop fördegen och ställde in den i kylen. Nu har jag i alla fall "dragit ihop" degen en gång och så ligger den i en betydligt större bunke med en kökshandduk över.
God natt! :)

2 kommentarer:

Helenas Hem sa...

ooops kul bild på degen. :)
Menyn lät helt underbar!!! Hoppas att ni får det bra.

GOTT NYTT ÅR!!!

Emilia sa...

För första gången lyckades jag få en hyacint att blomma på julafton - men du vet ju hur förkyld jag var och varken kände lukt eller smak...nu har alla hyacinter vissnat...men vad fin din är!
Ha det så trevligt ikväll - gott nytt år!