tisdag 7 december 2010

Gammal skåpmat är också mat

För ett tag sedan var det Var rädd om maten-veckan. Ett slags jippo som Lantmännen stod bakom. Det var 9881 stycken som antog utmaningen att inte slänga någon mat under en veckas tid. Enligt Lantmännens beräkningar innebar det att 18774 kg mat som annars skulle slängts blev tillvarataget. Hur bra den beräkningen stämmer med verkligheten vet jag inte men jag tycker det är bra att väcka tanken. Det är ju skrämmande hur mycket mat vi slänger egentligen!

Anledningen till att jag skriver om detta idag är att jag beställde Var rädd om maten-boken och den dök ner i brevlådan igår. Boken innehåller recept där man använder gårdagens rester till en ny maträtt. Jag bläddrade lite i den och blev riktigt sugen på att testa några av dem.

Jag försöker verkligen att bli bättre på det där med att ta tillvara på maten och inte låta den stå i kylen och bli dålig. Sen står man där och öppnar en burk där innehållet nästan går iväg av sig självt och då är det lite försent att rädda den råvaran eller maträtten. Planering är kanske det bästa sättet att lösa problemet. Ibland är jag faktiskt jätteduktig och skriver matlistor och inköpslistor men ibland orkar jag helt enkelt inte. Hoppas att den där boken kan ge mig lite ny inspiration!

Annars har jag ett eget sätt att va rädd om maten på, som jag börjat med sen vi flyttade ut på landet. Vi kan kalla det Gammal skåpmat-vecka. Om jag storhandlar varje vecka så har jag märkt att jag fyller på förråden mer än vad jag gör åt. Därför storhandlar jag kanske var tredje eller var fjärde vecka i stället. Sedan har jag veckor där jag rensar förråden och gör mat av det som redan finns hemma. För att göra det lite roligare kan man ju se det som en utmaning att försöka göra något riktigt lyxigt av det som finns. Lite som Här är ditt kylskåp!

Sen är det inte hela världen om det skulle saknas en ingrediens i gammal skåpmat-rätten. Lite kan man få fuska för att gynna affären i byn.

Som avslutning kunde jag inte låta bli att slänga in lite p3-humor på temat Här är ditt kylskåp. Här har ni Kocken Jörgen Karmapolis.

Ha en bra kväll och glöm inte att gammal skåpmat också är mat!

Inga kommentarer: