torsdag 23 december 2010

Dan före dopparedan

Nu är nästan allt färdigt inför julen. Det är i alla fall vad jag tror just nu. Fast jag har en svag känsla av att det är massor av saker jag glömt.

Jag har i vilket fall varit ledig från jobbet idag och mina svärföräldrar har haft hand om barnen. Det jag gjort har tagit hela dagen men gått betydligt fortare än om barnen varit hemma. Och snart kommer de små älsklingarna hem och då ska vi ha en mysig dan före julaftons-kvällsmat med nybakat bröd, ägg, julskinka och lite annat smått och gott.
Någon måste alltid baka min mormors bröd till jul. I år tog jag på mig den uppgiften. Det är egentligen bara vanliga rågsiktskakor med hel anis och fänkål i. Men det är det godaste bröd jag vet. Förmodligen för att det påminner mig om mormor.
Sill har jag också passat på att lägga in idag. Här är mina recept:

Senapssill
Ca 200g (1 burk) inläggningssill

Lag
2 dl vatten
1 msk ättika
2 msk strösocker

Sås
1 dl söt och stark grovkornig senap
1-2 msk strösocker
1 msk balsamvinäger
2 msk matolja
½ dl dill

Skölj sillfiléerna i kallt vatten och skär dem i 2 cm stora bitar. Blanda ihop lagen, häll den över sillbitarna och låt stå i kylen en timme. 
Blanda ihop såsen. Ta upp sillbitarna, lägg i en glasburk och häll såsen över. Låt stå i kylen ett dygn innan den äts.

Klassisk inlagd sill
Ca 200g (1 burk) inläggningssill
1 rödlök
1 liten morot

Lag
1 ½ dl vatten
½ dl ättika
½-1 dl strösocker
6 kryddpepparkorn
3 vitpepparkorn
2 lagerblad

Blanda ihop lagen i en kastrull, koka upp och låt koka ihop någon minut. Låt svalna.
Skölj sillfiléerna i kallt vatten och skär dem i 2 cm stora bitar. Skiva lök och morot och varva med sillfiléer i en glasburk. Häll över lagen. Låt stå i kylen ett dygn innan den äts.

Sen har jag gjort Janssons frestelse. Det kommer nog inte hinnas med imorgon och den är nästan bara godare när den värms upp, tycker jag.
Min Ufo-potatis-maskin är ett måste när jag gör Jansson. Man slipper stå och skära strimlor för hand och det blir perfekt storlek på dem.
Nu står min Janson i ugnen och julklapparna är äntligen färdiginslagna. Vilken tid det tog att slå in allt! Tur att världens bästa Rally återförenades på radio just då!
Hoppas ni alla får en riktigt mysig julafton!

2 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ha en fin jul ni också!

Tjatmorsan sa...

Jag har en sån "jansson maskin" jag med...fast min e ála 50-60 talet och heter moulejansson. :)